dominica

تور مسافرتی، جاذبه های گردشگری، دیدنی های ایران و جهان، رزرو هتل و مقایسه قیمت هتل ارزان، رستوران و کافه و هر آن چه درباره سفر و گردشگری باید بدانید.

dominica

تور مسافرتی، جاذبه های گردشگری، دیدنی های ایران و جهان، رزرو هتل و مقایسه قیمت هتل ارزان، رستوران و کافه و هر آن چه درباره سفر و گردشگری باید بدانید.

تور مسافرتی، جاذبه های گردشگری، دیدنی های ایران و جهان، رزرو هتل و مقایسه قیمت هتل ارزان، رستوران و کافه و هر آن چه درباره سفر و گردشگری باید بدانید.

۳۳ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با  آموزش ترید ارز دیجیتال همراه شما هستیم. این مقاله از آن دسته مقالات آموزشی رایگان ارز دیجیتال است که برای ما بسیار جالب است و برای رسیدن به قسمت های آموزشی مقاله لحظه شماری می کنیم. در دوره آموزش معاملات ارز دیجیتال با ارائه نکات و راهکارهای معاملاتی این ارزها، در این بازار حرفه ای خواهید شد.

برای کسانی که هنوز در این دوره شرکت نکرده اند، این مقاله آموزشی می تواند جذابیت های زیادی داشته باشد. شرکت کنندگان در این دوره همچنین برخی از بهترین تکنیک های تحلیل ارز دیجیتال را بررسی خواهند کرد. هر چه دارید را کنار بگذارید، زیرا ارزهای دیجیتال را می بلعیم.

اهمیت  آموزش ترید ارز دیجیتال
چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اکنون به اولین و مهمترین روش سرمایه گذاری در میان اکثر کاربران جهانی تبدیل شده است. در سال 2009، زمانی که قیمت بیت کوین در بازار کمتر از 0.001 سنت بود، معامله این ارز مانند یک بازی کودکانه بود که والدین کودکان را از آن دور می کردند. همین وضعیت در حال حاضر برای ارزهای دیجیتال جدید اتفاق می افتد.اگرچه هیچکس از آینده این ارزها اطلاعی ندارد، اما آموزش تجارت ارزهای دیجیتال راه حلی عالی برای پیش بینی شرایط آینده آنها است. بنابراین آموزش تجارت ارز دیجیتال برای همه افراد جامعه ضروری است.

ما شخصاً ترجیح می‌دهیم مستقیماً به آموزش تجارت ارزهای دیجیتال محبوب برویم و خیلی به اصول مقاله وارد نشویم، اما در نظر داشته باشیم که بسیاری از کاربران تجربه کافی در بازار ارزهای دیجیتال ندارند و سعی در یادگیری این موضوع دارند. بازار صفر تا صد، ابتدا شما را با اصول اولیه این آموزش آشنا می کنیم و سپس نحوه معامله با بهترین ارزهای دنیا را به شما آموزش می دهیم.

 

آموزش رایگان تجارت ارز دیجیتال
آموزش رایگان تجارت ارز دیجیتال با استفاده از مقالات و آموزش های اینترنتی به یک امر عادی تبدیل شده است و شما می توانید این آموزش ها را بدون نیاز به شرکت در دوره های مختلف تکمیل کنید. اما ذکر نکاتی برای دریافت این آموزش ها ضروری خواهد بود. باید بدانید که:

همه آموزش ها اعتبار کافی ندارند.
انتخاب منابع آموزشی در این زمینه بسیار مهم است.
همه آموزش ها برای شما ضروری نخواهد بود.
برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال، هر هزینه ای می تواند به یک سرمایه گذاری عالی تبدیل شود.دوره رایگان تجارت ارز دیجیتال
امکان شرکت در دوره آموزشی رایگان معاملات ارز دیجیتال نیز در مرکز مبادلات وجود دارد. برای این کار دو راه حل پیش رو دارید. در مرحله اول می توانید با ورود به قسمت دوره های آموزشی ارز دیجیتال از راه دور در سایت و شرکت در مسابقه از فرصت خود برای استفاده از خدمات آموزشی رایگان استفاده کنید و برای روش دوم باید به روش زیر عمل کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش ارز دیجیتال

ابتدا به صفحه اصلی سایت کانون بورس بروید.
سپس کافی است دوره آموزش حضوری ارز دیجیتال را انتخاب کرده و در آن ثبت نام کنید.
حداقل دو برابر سرمایه شهریه دوره داشته باشد.
1 بار برای هزینه شرکت در دوره استفاده شود.
با 1 برابر دیگر از آن، در همان دوره به همراه معلمان در بازار ارزهای دیجیتال شرکت و سرمایه گذاری خواهید کرد.
ما حداقل 100% سود را در مدت مشابه به شما تضمین می کنیم.
با این روش علاوه بر شرکت در دوره آموزشی رایگان تجارت ارز دیجیتال، می توانید حتی بیشتر از سرمایه اولیه خود درآمد کسب کنید. بهتر است نظرات کاربران خود را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.دوره آموزشی تجارت ارز دیجیتال
یکی از انواع آموزش های جذاب این روزها در دانشکده های مالی در ایران دوره تجارت ارز دیجیتال است. این دوره به دلیل جذابیت زیادی که برای ارزهای دیجیتال در بازار ایجاد کرده ایم بسیار محبوب شده است. اما باید بدانید که همه دوره ها برای این دسته از آموزش ها مناسب نیستند. زیرا:

بسیاری از بسته های آموزشی ارزهای دیجیتال اصلا کیفیت لازم را ندارند.
بیشتر اوقات پشت این دوره ها هیچ حمایتی نبود و تمامی مطالب موجود در آن ها از سایت های مختلف جمع آوری و گردآوری می شد.
در نهایت با این دوره ها نمی توانید موفقیتی کسب کنید.
توصیه ما به شما این است که از خدمات آموزشی استفاده کنید که دوره های آموزشی حضوری ارزهای دیجیتال را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

 

نکات مهم آموزش ترید ارز دیجیتال
برای حضور موفق در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا لازم است نکات لازم برای سرمایه گذاری در این ارزها را یاد بگیرید. برای این منظور در این بخش برخی از نکات برجسته لازم برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال را با شما مرور می کنیم که توجه به آنها به شما امکان می دهد تا در این بازار بهتر و قوی تر شروع کنید:

آموزش معاملات ارز دیجیتال صفر تا صد را دنبال کنید و به دنبال آموزش های پراکنده نباشید.آموزش معاملات ارزهای دیجیتال برای مبتدیان اولین قدم برای کسانی است که هنوز تجربه ای در این بازار ندارند. هرگز بدون این آموزش روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نکنید.
یک برنامه تمرینی معاملات ارز دیجیتال داشته باشید و این طرح را دنبال کنید تا در تجارت این بازار تسلط کافی کسب کنید.
روش معاملات ارز دیجیتال را جدی بگیرید و هرگز سرمایه های ارزشمند خود را بدون تمرین وارد بازار نکنید.
بهترین سایت برای معاملات ارزهای دیجیتال سایت Trading View است که به شما امکان تجزیه و تحلیل تمامی ارزهای دیجیتال را می دهد.
بهترین مکان برای یادگیری نحوه معامله ارزهای دیجیتال، سایت Coin Market Cap است که به شما این امکان را می دهد تا تمامی اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید.
فیلم آموزش تجارت ارز دیجیتال نیز یک قدم عالی برای این آموزش ها است.
می توانید نرم افزار دمو ارز دیجیتال Trading View را دانلود و بر روی لپ تاپ خود نصب کنید. این نرم افزار به شما در تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال کمک می کند.


آموزش معاملات ارز دیجیتال از صفر تا صد
به قسمت هیجان انگیز این مقاله یعنی آموزش تجارت صفر تا صد ارز دیجیتال می رسیم. در این قسمت از مقاله سعی داریم تا تعدادی از برترین و بهترین ارزهای دیجیتال از 0 تا 100 را بررسی و تحلیل کنیم و روند معاملات آنها را به شما آموزش دهیم.البته باید اشاره کنیم که روش های مورد استفاده برای تبادل بیت کوین و دوستان به شرح زیر است:

آنها کاملا حرفه ای هستند و در حال حاضر توسط بسیاری از بازرگانان استفاده می شود.
آنها فوق العاده قابل اعتماد و اثبات شده هستند و با تسلط کامل بر این روش ها می توان موفقیت را تضمین کرد.
همچنین می توان از این روش ها برای معامله هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کرد.
با این حال، یادگیری و تسلط بر این روش ها باید بسیار ارزشمند باشد. همچنین در حین تحلیل و معامله این سکه ها سعی شده همه چیز به تفصیل توضیح داده شود تا با انجام همین مراحل بتوانید آنها را معامله کنید.

 

آموزش تجارت ارز دیجیتال بیت کوین
در مرحله اول، زمان آن فرا رسیده است که نحوه معامله بیت کوین را یاد بگیرید. بیت کوین این ارز دیجیتال فوق العاده محبوب است که بازار ارزهای دیجیتال پیشرو است که می تواند برای تجارت بسیار جذاب باشد. برای معامله بیت کوین می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله 1: اطلاعات اساسی بیت کوین را بررسی کنید
اولین قدم در یادگیری نحوه معامله بیت کوین، بررسی اطلاعات اساسی آن است. آیا ارزش خرید و سرمایه گذاری بیت کوین را دارد؟ حتی اگر کورکورانه به این سوال پاسخ مثبت بدهید، ترجیح می دهیم این موضوع را بسیار اساسی ارزیابی کنیم و در نهایت به یک پاسخ منطقی برسیم.برای این کار لازم است اطلاعات بنیادی بیت کوین بررسی شود. بنابراین ورود به وب سایت Coin Market Cap Bitcoin ضروری است. با ورود به این قسمت از سایت سکه بازار با تصویر زیر مواجه خواهید شد.

1: این بخش نشان می دهد که بیت کوین رتبه اول را در بین ارزهای دیجیتال جهان دارد. چه خوب که با بهترین ارز دیجیتال دنیا کار می کنید.

2: در این قسمت مشاهده می کنید که بیش از 2800000 نفر این ارز دیجیتال را در لیست واچ سایت Coin Market Cap دارند که نشان از جذابیت بالای آن دارد.

3: در این بخش مشاهده می کنید که کمترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 57604.35 دلار بوده است.

4: این بخش نشان می دهد که بالاترین قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 59040.61 دلار بوده است.

5: در بخش 5 می توانید قیمت فعلی بیت کوین را مشاهده کنید.

6: در بخش 6 مشخص شده است که قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته 1.21 درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید:آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

 

مهمترین ارزها برای معامله گران چیست؟
در پایان این مقاله ترجیح می دهیم ارزهای دیجیتال معتبری را به شما معرفی کنیم که می توانند نقش بسیار مهمی در سرمایه گذاری شما داشته باشند.با توجه به اینکه دانستن رمز ارزهای معتبر برای سرمایه گذاران بسیار مهم است، می توان اطلاعات این قسمت از مقاله را به عنوان یک سرنخ در نظر گرفت و با تجزیه و تحلیل روند آن مانند مراحل قبل، به ماهیت اصلی آن پی برد. این سکه ها به شرح زیر است:

بایننس، توضیحات زیر را می توان به عنوان یک سرنخ در نظر گرفت و با تجزیه و تحلیل روند، با دانستن ارزهای دیجیتال معتبر برای سرمایه، کاران کوین یکی از ارزهای رمزپایه امیدوارکننده در بازار است که به دلیل حمایت صرافی خود به راحتی می توان به آینده خود خوش بین بود. . .
برای کسانی که به دنبال یک ارز دیجیتال عالی هستند، سولانا با نماد Sol ممکن است یک انتخاب ایده آل باشد.
ارز دیجیتال Cosmas نیز یکی از بهترین پروژه های ارز دیجیتال است که بسیاری از تحلیلگران را به خود جذب کرده است.
اگر با پروژه ارز دیجیتال کاردانو آشنایی داشته باشید، با طبیعت و جاذبه های عالی این پروژه نیز آشنا خواهید شد.
پولکدات نیز یکی از ارزهای دیجیتال آینده بازار است و بهتر است اطلاعات خود را در بازار بررسی کنید.
Monero یکی دیگر از پروژه های ارزهای دیجیتال عالی در بازار است. این پروژه همچنین به بررسی مبانی و نقد نمودار قیمت مونرو می پردازد.همه این ارزهای رمزپایه از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که سرمایه گذاری روی آنها می تواند برای شما خوشحال باشد. البته به شرطی که مراحل آموزش تجارت ارزهای دیجیتال را گذرانده باشید و هیچ چالش دیگری در راستی آزمایی این ارزهای دیجیتال نداشته باشید.

بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال چیست؟
یکی از سوالاتی که در آموزش معاملات ارز دیجیتال باید به آن پاسخ داده شود این است که بهترین بستر برای معامله و نوسان در بازار ارز دیجیتال چیست؟ البته این سوال از دو جنبه قابل بررسی است: اول اینکه می توان بهترین بستر معاملات ارز دیجیتال را برای تمامی کاربران جهانی بررسی کرد و همچنین امکان پاسخگویی به این سوال به صورت اختصاصی برای کاربران ایرانی وجود دارد.

اگر بخواهیم بهترین پلتفرم معاملات ارز دیجیتال را به همه کاربران جهانی ارائه کنیم، به موارد زیر دست خواهیم یافت:

صرافی بایننس قطعا بهترین بستر برای معاملات ارزهای دیجیتال امروزی است که می توانید به تعداد زیادی صرافی دسترسی داشته باشید و حجم بسیار بالایی از تراکنش ها را خواهید دید.
صرافی هایی مانند Baybit، OKX و Coinbase دیگر پلتفرم های مناسب برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال هستند.علاوه بر این، بستر صرافی کوکوین شرایط خوبی برای انجام تراکنش های ارز دیجیتال در بازه های زمانی کوتاه دارد.
اما نکته بسیار مهم در اینجا این است که بسیاری از این صرافی ها و پلتفرم ها امکان استفاده از خدمات خود را برای کاربران ایرانی محدود می کنند و در صورت مشاهده IP ایران امکان مسدودسازی حساب کاربران ایرانی وجود خواهد داشت. به همین دلیل کاربران ایرانی باید تمامی نکات امنیتی لازم را در نظر بگیرند و از بسترهای مناسب تری برای این منظور استفاده کنند.

اگر می‌توانید از یک IP خارجی ثابت برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید، استفاده از خدمات بایننس یا BuyBit Exchange و حتی صرافی کوکوین بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق معامله گران ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال از خدمات صرافی کوکوین استفاده می کنند. البته لازم به توضیح است که خدمات این صرافی برای کاربران ایرانی نیز محدود است و برای این استفاده باید از فیلتر سوییچ یا آی پی های ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

کاربران ایرانی نیز می توانند از خدمات صرافی کوینکس برای تراکنش در بازار ارز دیجیتال استفاده کنند.این صرافی نیز از این نظر شرایط بسیار خوبی دارد و امکان تراکنش های سریع و راحت با حجم بسیار بالا را بدون نیاز به استفاده از IP ثابت در خارج از ایران برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. صرافی های دیگری مانند One Inch Exchange نیز خدمات خوبی در این زمینه به کاربران ارائه کردند که شما نیز می توانید از آنها استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید:کتاب آموزش ارز دیجیتال

 

معاملات آتی ارز دیجیتال یا معاملات نقدی؟
اگر به دنبال آموزش تجارت ارزهای دیجیتال هستید، احتمالا نام معاملات آتی ارز دیجیتال را شنیده اید. معاملات آتی ارزهای دیجیتال، بازاری پر از پتانسیل سودآور برای کاربران بازار است. شما می توانید به تسلط کافی بر نوسانات ارز دیجیتال دست پیدا کنید، به راحتی می توانید از این بازار برای کسب سود قابل توجه استفاده کنید. البته شایان ذکر است که این بازار در کنار تمامی مزایا و پتانسیل های بسیار بالا برای سود، با چالش های زیادی نیز مواجه است که عدم توجه به این چالش ها می تواند مشکلات زیادی را در روند معاملات شما به همراه داشته باشد.

بازار آتی ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه بازاری برای کسب درآمد قابل توجه است، امکان از دست دادن آسان سرمایه را نیز در اختیار شما قرار می دهد و به همین دلیل، اگر دقت کافی برای انجام معامله در این روش سرمایه گذاری نداشته باشید. با تلفات سنگین مواجه شود.اما اگر بخواهیم مقایسه مختصری بین معاملات آتی ارز دیجیتال و معاملات آزمایشی داشته باشیم، به نتایج زیر می رسیم:

معاملات آتی ارزهای دیجیتال می تواند پتانسیل سود بسیار بالاتری نسبت به بازار نقدی داشته باشد.
حضور در بازار نقدی برای سرمایه گذاری بلندمدت گزینه بهتری است.
در کوتاه مدت، بازار آتی ارزهای دیجیتال ممکن است شرایط بهتری را برای معامله گران در بازار ایجاد کند.
برای کسانی که به دنبال نوسانات ارز دیجیتال هستند، بازار آتی ارزهای دیجیتال به شرایط بهتری منجر خواهد شد.
با توجه به میزان ریسک و چالش‌های سرمایه‌گذاری در بازار آتی ارزهای دیجیتال، شرایط فوق‌العاده سختی دارد و انجام معاملات در این بازار می‌تواند باعث از دست رفتن تمام سرمایه‌های کاربران فاقد صلاحیت شود.
اگر در ابتدای فرآیند سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال هستید، ورود به بازار نقدی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
بازار آتی ارزهای دیجیتال نیز پتانسیل سودآوری سرمایه گذاری های کوچک را دارد.
در بازار آتی ارزهای دیجیتال می توانید از اهرم معاملاتی برای افزایش حجم معاملات خود استفاده کنید.بر اساس این شرایط باید بررسی کنید که کدام روش از نظر شرایط سرمایه گذاری و تحمل ریسک به روحیه شما نزدیکتر است و سپس به دنبال معامله با آن باشید. البته اگر تجربه زیادی در تجارت در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، می توانید همزمان در هر دو بازار کار و سرمایه گذاری کنید.

 

معامله یا نوسان ارز دیجیتال؟
نکته بعدی که باید در آموزش تجارت ارز دیجیتال در نظر بگیریم، مقایسه بین میانگین تجارت و نوسان است. در مقاله آموزشی نوسانات ارز دیجیتال سعی کردیم تمامی جزئیات مربوط به این روش سرمایه گذاری را با شما در میان بگذاریم. واقعیت این است که سرمایه گذاری نوسانی شباهت های زیادی با تجارت دارد. نوسان به معاملات در دوره های کوتاه کمتر از 10 روز اشاره دارد و معاملات در درجه اول به معاملاتی اطلاق می شود که کل فرآیند آنها در کمتر از چند ساعت تکمیل می شود. در واقع در فرآیند معامله ارزهای دیجیتال در کمتر از چند ساعت نتیجه تراکنش خود را خواهید دید اما به دلیل نوسانات ممکن است چندین روز طول بکشد.

به این ترتیب، نوسان در بازار ارز دیجیتال آسان است، در واقع یک روش سرمایه گذاری واسطه ای بین تراکنش های لحظه ای و معاملات تجاری است.اگر در حال شروع به ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستید، بهتر است فرآیند معاملات خود را با ورود به بازار آزمایشی شروع کنید و سپس در مرحله بعد معادلات را با استفاده از روش نوسان آغاز کنید. اگر تجربه کافی در هر دو روش معاملاتی داشته باشید، می توانید وارد بازار آتی ارزهای دیجیتال برای معامله شوید. لطفا توجه داشته باشید که اگر این روند را طی نکنید، ممکن است در هنگام معامله وجوه خود با چالش های زیادی مواجه شوید و با زیان های سنگین مواجه شوید.

 

آموزش تجارت ارز دیجیتال را جدی بگیرید
برای درک بهتر اهمیت آموزش در تجارت ارز دیجیتال، لازم است پتانسیل سودآوری بازارهای مالی مختلف را در بازه های زمانی مقایسه کنیم. بهترین بازار سرمایه گذاری در ایران، بورس ایران است که به کاربران امکان می دهد در مدت 10 سال تا 1000 درصد دارایی خود را افزایش دهند. اگر تنها 100 میلیون تومان در بورس داشته باشید و 10 سال در این بازار سرمایه گذاری کنید، ارزش دارایی شما به 1 میلیارد تومان افزایش می یابد و در بهترین شرایط می توانید در این مدت دارایی خود را به 10 میلیارد تومان برسانید. .دومین بازار مالی مناسب برای سرمایه گذاری های پر سود در ایران، بازار سکه است که توانسته در مدت 10 سال ارزش دارایی کاربران را به کمی بیش از 600 درصد برساند. این میزان رشد سرمایه در یک دوره 10 ساله چندان مناسب نیست.(سامان کریمی شاد)

نکته بسیار جالب در مورد بازار ارزهای دیجیتال این است که این بازار پتانسیل چنین سودهایی را حتی در بازه زمانی روزانه به شما ارائه می دهد و اگر مراحل معامله ارز دیجیتال را به خوبی دنبال کنید، می توانید ارزش دارایی های خود را یک برابر افزایش دهید. افزایش روز به بیش از 100 برابر.

البته اینطور نیست که معامله در بازار ارز دیجیتال آماده باشد و بتوانید بدون هیچ مشکلی معاملات خود را در این بازار آغاز کنید و به موفقیت برسید، بلکه باید شرایط و نحوه معامله در این بازار را مرحله به مرحله و کم یاد بگیرید. کم کم . . تبدیل تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید. اگر به دنبال سود 10000 درصدی در یک دوره 10 ساله هستید، با همین مدت زمان در بازار ارزهای دیجیتال، می توانید به سود چند صد میلیونی برسید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم آموزش تجارت ارز دیجیتال را جدی بگیرید و حتما سعی کنید بخشی از دارایی های اضافی خود را در این بازار سرمایه گذاری کنید.بازار ارزهای دیجیتال به فرصتی برابر برای همه کاربران جهانی تبدیل شده است تا در آینده ثروتمند شوند و شما نباید هیچ شانسی را در پیش بگیرید.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

آموزش فارکس

آموزش فارکس فرآیند آسانی نیست و پر از چالش است. اما زمانی که منجر به درآمد دلاری شود. متوجه خواهید شد که ارزش تمام وقت و انرژی را دارد.

در این صفحه از سایت قدیمی FX بهترین دوره های آموزشی فارکس، کتاب ها و هر آنچه که برای ورود و معامله در فارکس نیاز دارید به صورت کاملا رایگان آموزش داده می شود.

ارز چیست؟
فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است که حجم معاملات روزانه آن بیش از چندین تریلیون دلار است. فارکس که مخفف Foreign Exchange Market است معرفی شده است.

بازار ارز جهانی فارکس فعالیت خود را از سال 1971 آغاز کرد و از سال 1998 با پیشرفت تکنولوژی توسعه یافت.

بازار جهانی ارز یا فارکس مکان فیزیکی خاصی ندارد و معامله گران و کاربران آن از طریق کارگزاران به تجارت، خرید و فروش می پردازند. بزرگترین کارگزاری های فعال در این زمینه در لندن، توکیو و نیویورک قرار دارند.

دارایی های معامله شده در این بازار عبارتند از: سهام آمریکا، تمام جفت ارزها، ارز دیجیتال، طلا، نفت و غیره.همه این دارایی ها را می توان در یک کارگزار فارکس معامله کرد.

در این بازار هر ارزی را می توان با همان نرخ ارز دیگر معامله کرد که به آن نرخ مبادله ای می گویند.


حساب دمو فارکس چیست؟
اکانت دمو حسابی است که می توانید از آن برای تمرین در بازار فارکس استفاده کنید و زمانی که حرفه ای شوید یک حساب واقعی باز کنید. محیط اکانت دمو کاملا شبیه اکانت واقعی است.

در واقع این حساب به معامله گر کمک می کند تا بدون از دست دادن سرمایه، عملکرد خود را با آزمون و خطا بهبود بخشد. زیرا همانطور که از نام این حساب مشخص است هیچ پولی برای معامله به حساب مجازی وارد نمی شود و معامله گر در ازای آن سودی دریافت نمی کند.

 

برخی ارزها در فارکس
 

USD: دلار آمریکا
یورو: یورو، واحد پول رسمی اتحادیه اروپا
GBP: پوند انگلیس
JPY: ین ژاپن
CHF: فرانک سوئیس
AUD: دلار استرالیا
CAD: دلار کانادا
CNY: یوان چین
NZD: دلار نیوزلند
INR: روپیه هند
BZR: رئال برزیل
SEK: کرون سوئد
ZAR: راند آفریقای جنوبی
HKD: دلار هنگ کنگ
جفت ارزهای اصلی در فارکس
ارزها در بازار فارکس در برابر یکدیگر به صورت جفت ارز معامله می شوند.به عنوان مثال، EUR/USD یک جفت ارز برای معامله یورو در برابر دلار آمریکا است. معاملات فارکس عبارت است از خرید همزمان یک ارز و فروش یک ارز دیگر.

ارزهایی که بیشترین حجم را در برابر دلار آمریکا معامله می کنند، ارزهای اصلی نامیده می شوند، از جمله:

EUR/USD: یورو به دلار آمریکا نام مستعار: فیبرا
USD/CAD: دلار آمریکا به دلار کانادا نام مستعار: Loonie
GBP/USD: پوند به دلار آمریکا نام مستعار: کابل
AUD/USD: دلار استرالیا به دلار آمریکا نام مستعار: Aussie
NZD/USD: دلار نیوزلند به دلار آمریکا نام مستعار: کیوی
USD/JPY: دلار آمریکا به ین ژاپن نام مستعار: Gopher
USD/CHF: دلار آمریکا به فرانک سوئیس با نام مستعار: دلار سوئیس در برابر ین ژاپن
 

آموزش اصطلاحات فارکس
اصطلاحات تخصصی زیادی در بازار بزرگ ارز بین المللی وجود دارد. اگر قصد کار و یادگیری فارکس را دارید، اما با اصول فارکس آشنایی کامل ندارید، اولین قدم یادگیری شرایط بازار فارکس است.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

برای یادگیری اصطلاحات فارکس به زبان ساده با ما همراه باشید. مطمئنا مفید خواهد بود.

جفت ارز یکی از مهمترین اصطلاحات در بازار فارکس است.این اصطلاح به اساس بازار فارکس اشاره دارد. در واقع بازار فارکس به گونه ای طراحی شده است که هر ارز با ارز دیگری معامله می شود. جفت ارز یکی از مفاهیم اساسی در بازار فارکس است.

1. اسپرد در فارکس چقدر است؟
اسپرد در واقع تفاوت بین قیمت درخواستی و قیمت درخواستی است.

به این ترتیب سکه را به قیمتی بالاتر از قیمتی که خریده اند به شما می فروشند و با قیمتی کمتر از قیمتی که فروخته اند از شما می خرند و از این طریق پول در می آورند. درست مانند کاری که مبادلات فیزیکی انجام می دهند.

2. پیپ در فارکس چیست؟
پیپ یا نقطه واحد اندازه گیری تغییرات قیمت و نوسانات در بازار فارکس است. برای مثال، اگر جفت ارز EUR/USD از 1/14121 به 1/14807 برود، 68.6 پیپ جابجا شده است.

3. Lot Lot در فارکس چیست؟
واحد اندازه گیری مبلغ معامله را لات می گویند که می توان از آن برای اندازه گیری حجم پوزیشن استفاده کرد. به طور کلی، در فارکس، یک لات برابر با 100000 دلار است.

 

کارگزار فارکس چیست؟
اگر می خواهید در بازار فارکس معامله کنید، به یک کارگزار فارکس نیاز دارید.کارگزار فارکس در واقع یک ارائه دهنده خدمات مالی است که دسترسی معامله گران را به پلتفرمی برای خرید و فروش ارزهای خارجی به عنوان واسطه تسهیل می کند.

کارگزار فارکس بستری برای انجام معاملات در سطح خرده فروشی است که به عنوان کوچکترین معامله گر در بازار مالی فارکس شناخته می شود. در واقع اگر بانک های بزرگ را در سطح کلان، شرکت های تجاری در دسته دوم، دولت ها و بانک های مرکزی را در رده سوم قرار دهیم و در پایین ترین سطح این بازار، کارگزاری ها یا کارگزاری ها قرار دارند.

در حال حاضر کشور ما در تحریم است و واسطه های سطح بالا نمی توانند به ایرانی ها خدمات ارائه دهند. و شما نمی توانید از آن کارگزاران سطح بالا مانند: OANDA استفاده کنید. OANDA یک کارگزار ایالات متحده است و ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم. واسطه هایی که می توانیم از آنها استفاده کنیم، واسطه هایی هستند که تحریم ها را دور زدند تا به ایرانی ها خدمات ارائه کنند. در مقاله بهترین کارگزاران فارکس برای ایرانیان، می توانید لیستی از کارگزاران قابل اعتمادی که به ایرانیان ارائه می دهند را مشاهده کنید.

آموزش متاتریدر برای تجارت فارکس
همه دلال های دنیا برای ایجاد دسترسی مشتریان به بازار معاملات، آنها از محیطی به نام پلتفرم (ترمینال تجاری) استفاده می کنند.

یکی از شناخته شده ترین و مفیدترین نرم افزارهای معاملاتی است که توسط بسیاری از کارگزاران ارائه می شود. نرم افزار متاتریدر توسط کاربران آن استفاده می شود. MetaQuotes شرکتی است که این نرم افزار را به دنیا معرفی کرد.

برای آموزش متا تریدر به صفحه آموزش متا تریدر که به صورت ویدئویی و pdf می باشد مراجعه نمایید.

 

دانلود برنامه فارکس برای کامپیوتر و اندروید
در فارکس، برای معامله جفت ارز، کالا یا سهام و غیره، به برنامه ای نیاز دارید که خدمات معاملاتی مانند نمودار قیمت، نمادهای معاملاتی و ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد. محبوب ترین پلتفرم معاملات فارکس متاتریدر 4 و متاتریدر 5 است. همچنین پلتفرم های دیگری مانند cTrader و...

متاتریدر 4 و متاتریدر 5 که از محبوب ترین پلتفرم های فارکس هستند، در سه نسخه وب، ویندوز و موبایل (اندروید، iOS) قابل دانلود هستند.برای دانلود و یادگیری متا تریدر به صفحه آموزش متاتریدر مراجعه کنید.

 

آموزش نمای معاملاتی برای تجارت و تحلیل فارکس
علاوه بر متاتریدر، از TradingView می توان برای معاملات و تجزیه و تحلیل استفاده کرد.

Tradingview بستری حرفه ای برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مختلف مالی و جهانی مانند سهام، معاملات آتی، همه شاخص های اصلی، فارکس، قراردادهای تفاوت (CFD) و ارزهای دیجیتال به معامله گران ارائه می دهد.

TradingView یک پلت فرم معاملاتی و مشاهده نمودار است. آموزش Tradingview را از این صفحه دنبال کنید.

 

مزایا و معایب بازار ارز
بازار ارز جذابیت های زیادی دارد که باعث می شود وارد این بازار شویم و درآمد خود را به دلار بدست آوریم. 4 مزیتی که ثابت می کند ما باید فارکس را یاد بگیریم:

 این 24/5 باز است و شما می توانید در هر زمانی از شبانه روز برنده شوید!
 حداقل سرمایه ای که باید وارد کنید 1 دلار است.
هیچ محدودیت سنی یا تحصیلی برای کار در فارکس وجود ندارد!
هزینه کم تراکنش ها و تجارت
معاملات فارکس می‌تواند پیچیده و پرخطر باشد، بنابراین شخصی که وارد می‌شود باید نکات و نکات این بازار را بداند.ریسک این بازار یکی از بزرگترین معایب آن است.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

 

کتاب آموزش فارکس
کتاب های آموزش فارکس برای مبتدیان از مقدماتی تا پیشرفته به منظور افزایش آگاهی علاقمندان به بازارهای مالی بین المللی (فارکس) و در راستای اصلاح فرهنگ رایج تهیه شده است.

با مطالعه و درک محتوای این کتاب ها و استفاده آگاهانه و اساسی از مطالب، برای ورود به بازارهای مالی گام برداشته اید. و با تمرین و کسب تجربه، فعالیت در این بازار را به عنوان یک حرفه پایدار انتخاب کنید.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

ارزهای رمزنگاری شده بازاری هستند که اکثر مردم برای مقاصد سرمایه گذاری وارد آن می شوند. اما باید به خاطر داشته باشید که دیر یا زود برای بسیاری از تراکنش های روزمره به پول الکترونیکی نیاز خواهیم داشت. ورود به بازار ارزهای دیجیتال می تواند طرز فکر شما را در مورد پول و سرمایه تغییر دهد. در ابتدا تعاریف اولیه و البته لازم را برای مبتدیان بازار ارز دیجیتال گردآوری کرده ایم که یادگیری آن ها بسیار موثر است.


راهنمای مبتدیان برای چطور وارد بازار ارز دیجیتال شویم
 در سال های اخیر افزایش قیمت برخی سکه ها و توکن ها باعث شده تا افراد زیادی به این بازار هجوم بیاورند. مشکلی که اکثر مردم با آن روبرو هستند این است که نمی دانند از کجا شروع کنند و چگونه بدون از دست دادن پول وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند. نکته مهم این است که این بازار به خصوص بازار ایران نسبتاً جدید است و افراد کمی با مکانیک آن آشنایی دارند. مهمترین ویژگی بازار کریپتو پویایی آن است. بنابراین، حتی معامله گران موفق نیز ممکن است چیزهای زیادی در مورد بازار ارزهای دیجیتال ندانند یا در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشند.

 

سوالات متداول در مورد ورود ارز دیجیتال
تنوع محتوا در بازار ارزهای دیجیتال و دامنه این فضا به قدری گسترده است که مطمئناً تمام دانش مربوط به آن در یک مقاله گنجانده نمی شود.اما در این مقاله سعی شده است شما را با مهمترین و اساسی ترین مفاهیم مورد نیاز برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال به ساده ترین شکل ممکن آشنا کنیم.
در این مقاله نحوه خرید ارز دیجیتال توضیح داده شده است؟ با چه وسایلی و چگونه نگهداری می شوند؟ انواع کیف پول دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین می توانید اطلاعات مهم دیگری را در این مقاله بیابید. اگر دنیای ارزهای دیجیتال را صبورانه و آکادمیک دنبال کنید، مطمئناً می توانید با وجود پیچیدگی های آن، مهارت های مفیدی در سرمایه گذاری در این بازار کسب کنید.

مناسب برای مبتدیان برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال
ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از آنها مدت زیادی است که در جامعه به صورت جدی مطرح نشده است. بنابراین اکثر ما به دنبال کسب دانش و تجربه از این راه هستیم. پس کلمه مبتدی بار منفی ندارد و کاملا صحیح است. سوالاتی که در زیر مطرح می شود اغلب سوالاتی هستند که بسیاری از ما در اولین ورود به بازار ارز دیجیتال به آن فکر می کنیم.
چقدر ارز دیجیتال بخریم؟
اولین سوالی که اکثر تازه واردان در این بازار از ما می پرسند این است که چقدر باید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ پاسخ به این سوال بسته به شرایط هر فرد می تواند متفاوت باشد.پاسخی که افراد باتجربه در مواجهه با این سوال می دهند، به طور کلی این است که اگر می دانید ماه ها یا حتی سال ها از پول خود استفاده نمی کنید، ابتدا آن را وارد بازار کنید.

حداقل سرمایه برای ورود و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
مهم است که از ابتدا بدانیم که هیچ مانعی برای ورود به بازار ارز دیجیتال وجود ندارد. برای ورود به این حوزه، باید پولی را سرمایه گذاری کنید که می دانید برای مدت طولانی به آن نیاز نخواهید داشت. این مبلغ می تواند برای یک نفر 20 دلار و برای دیگری 1000 دلار باشد. اهمیت ورود به سرمایه های کوچک در ابتدا به این دلیل است که مهم نیست چقدر اطلاعات و دانش دارید، در نهایت اگر واقعاً معامله نکنید، نحوه تجارت را یاد نخواهید گرفت. مقدار کمی را وارد کنید و دیگر نگران از دست دادن آن نباشید. در ادامه نحوه ورود به بازار را توضیح می دهیم.

بیشتر بخوانید:آموزش ترید ارز دیجیتال

نگاه داشتن
هلدینگ اصطلاحی برای سرمایه گذاری بلند مدت است. توصیه افراد باتجربه در این زمینه این است: وقتی روی یک توکن یا سکه تحقیق کردید و مقداری پول وارد بازار کردید و قصد نگهداری آن را دارید، فرض کنید آن پول را از دست داده اید و امیدوار باشید که بیش از چند ماه طول بکشد یا سال‌ها، سرمایه‌گذاری کوچک شما می‌تواند سود بزرگی داشته باشد.این روند تا حدودی شبیه به بیمه است. اگر شانس با شماست و مهمتر از همه اگر روی ارز به اصطلاح معامله گر سرمایه گذاری کنید، به احتمال زیاد سرمایه گذاری شما نتیجه خواهد داد. توجه داشته باشید که در حال حاضر حدود 6000 ارز دیجیتال وجود دارد و در عرض 5 سال (کم و بیش) بسیاری از آنها از بین خواهند رفت. بنابراین هنگام برگزاری، به داستان توجه کنید.

 

چه ارزی بخریم؟ 
اگر متوجه شده باشید، اکثر معامله گرانی که در بازار فعال هستند، در ارائه هیچ ارزی به دیگران جدی نیستند. دلیل این امر غیرقابل پیش بینی بودن بازار است. برخی افراد ممکن است پیش بینی های خوبی در مورد آینده کوتاه مدت یک ارز داشته باشند، اما هیچ کس آینده را به طور قطع نمی داند.

 بیشتر بخوانید:کتاب آموزش ارز دیجیتال

حال سوال این است که چه ارزی را برای شروع انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کنید. چه بخواهید برای بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید. شرایط برای هر ارز بسته به نیاز شما متفاوت است. ممکن است یک ارز برای سرمایه گذاری بلندمدت و ارز دیگری برای سرمایه گذاری میان مدت یا کوتاه مدت مناسب باشد.چگونه در مورد ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟
دو روش مطالعه ارز دیجیتال پیشنهاد می شود و این دو روش مکمل یکدیگر هستند. راه اول؛ تحقیق و جست و جو با آشنایان که در این زمینه از شما تجربه بیشتری دارند. ممکن است مشورت با این افراد برای شما مفید باشد.
راه دوم تحقیق و مطالعه مطالب، کتاب های حرفه ای و وب سایت های اطلاعاتی معتبر در مورد بازار ارزهای دیجیتال است. یکی از مهمترین ویژگی های یک معامله گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال این است که به طور فعال تحقیق می کند، اطلاعات را جستجو می کند، اخبار را می خواند و به تحلیل جهانی فعلی ارز مورد علاقه خود فکر می کند. در عین حال، تسلط بر زبان انگلیسی نیز می تواند به شما کمک کند. در زیر، دو وب سایت را معرفی می کنیم که بهترین منابع برای بازار ارزهای دیجیتال هستند.(سامان کریمی شاد)

وب سایت Coin MarketCap (CoinMarketCap) و آموزش ارز دیجیتال
یکی از مهمترین منابع برای اطلاعات دقیق. در این وب سایت می توانید از قیمت سکه و توکن، کل سرمایه بازار، حجم معاملات و بسیاری موارد دیگر مطلع شوید. یکی از مهم ترین ویژگی های CoinMarketCap سهولت استفاده از آن است. طراحی آن استفاده از آن را برای تازه کارها آسان می کند.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

ایردراپ به معنی دریافت ارز دیجیتالی است که شما در قبال دریافت آن هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شوید، به عبارتی شما به صورت رایگان رمزارز دریافت می‌کنید. شاید این سوال برای شما پیش آید که چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم؟ برای یافتن پاسخ این سوال توصیه می‌کنم در ادامه این مطلب از بیتستان با ما همراه باشید. ما در این مطلب علاوه بر بیان اینکه چگونه می‌توانید ایردراپ دریافت کنید، مطالبی در خصوص محبوب‌ترین ایردراپ‌ها و دلایل عرضه توکن‌های رایگان نوشته‌ایم.

چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم؟

حتما تا به حال کلمه ایردراپ بارها به گوش‌تان خورده است و حتما کم و بیش با آن آشنایی دارید. ما در زیر به طور مفصل در مورد مفهوم ایردراپ صحبت کرده‌ایم. اما بهتر است قبل از اینکه در مورد نحوه دریافت ایردارپ صحبت کنیم، با خود مفهوم ایردراپ بیشتر آشنا شویم . پس از درک این مفهوم می‌توانید نحوه دریافت آن را به طور کامل و دقیق بخوانید. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ایردراپ چیست؟

بیایید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شرکتی را تازه تاسیس کرده‌اید و به دنبال افزایش تعداد مشتریان خود هستید. اما از کدام راه می‌توانید به راحتی تعداد مشتریان شرکت خود را بیشتر کنید؟ یکی از این راه‌ها اهدای محصولاتی است که کاربران در مقابل دریافت آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. با اینکار نه تنها تعداد مشتریان شما بیشتر می‌شود بلکه برند شما نیز شناخته تر شده و رفته رفته طرفداران محصولات شما افزایش خواهند یافت.

ایردراپ هم دقیقا به همین معناست. زمانی که شرکتی ارز دیجیتال خود را ایجاد می‌کند به دنبال راهی است که بتواند هم تعداد سرمایه‌گذاران توکن خود را افزایش دهد و هم توکن را تبدیل به رمزارزی کند که تمامی افراد حاضر در بازار ارزهای دیجیتال آن را می‌شناسند. از این رو اقدام به اعطای توکن‌های رایگانی می‌کنند که در دنیای ارزهای دیجیتال از آن با نام ایردراپ ارزهای دیجیتال یاد می‌شود.

همانطور که متوجه شدید ایردراپ به معنای اعطای رمزارزهای رایگان توسط سازندگان آن است. حال که متوجه شدید ایردراپ چیست، در ادامه مطلبِ چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم، دلایل اعطای توکن‌های رایگان در قالب ایردراپ را برای شما بیان خواهیم کرد.

دلیل اهدای توکن‌های رایگان چیست؟

 

حتما برای شما نیز جالب است که بدانید دلایل اعطای توکن‌های رایگان در قالب ارز دیجیتال چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که توکن های رایگان روشی بری تبلیغ توکن پروژه یا یک بلاک‎چین است پلتفرم‌های مختلف با ارسال توکن‌های رایگان برای کاربران می‌توانند طرفداران پروژه خود را افزایش داده و اطمینان حاصل کنند که پروژه آن‌ها به درستی تبلیغ شده است.

کاربران پس از اینکه ایردراپ رایگانی را دریافت می‌کنند، تشویق می‌شوند تا توکن دریافتی خود را به دیگر افراد نیز معرفی کنند. با اینکار نیز کاربران یک پلتفرم به شکل چشمگیری افزایش خواهند یافت و هر چقدر تعداد کاربران بیشتر شود، قیمت توکن نیز افزایش می‌یابد.

نه تنها کاربران با دریافت توکن رایگان آن را توزیع می کنند بلکه پلتفرم‌ها آن‌ها را تبلیغ می کنند و به این شکل تعداد کاربران بیشتر می‌شود! به عبارتی می‌توان گفت ایردراپ یک روش تبلیغاتی است که برای جذب کاربر انجام می‌شود. آیا می‌دانید که چگونه می‌توانید ایردراپ های رایگان را دریافت کنید؟ در ادامه مطلب پاسخ سوال چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم را بیان خواهیم کرد.

آموزش نحوه دریافت ایردراپ رایگان

در این بخش شما می‌توانید راهنمای گام به گام جهت دریافت توکن ایردراپ را مشاهده کنید:

  • در مرحله اول باید یک کیف پول مطمئنی داشته باشید تا توکن‌های دریافتی شما به این کیف پول واریز شوند.
  • در مرحله دوم شما باید برخی سایت‌ها را به صورت روزانه چک کنید تا مطلع شوید کدام پروژه‌ها ایردراپ می‌دهند. در ادامه مطلب این سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم.
  • در مرحله سوم باید پروژه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و بفهمید که آیا واجد شرایط دریافت ایردراپ هستید یا نه؟
  • در مرحله چهارم نیز شما باید در رابطه با ایردراپ مد نظر خود تحقیقاتی را انجام دهید که آیا ایردراپ دریافتی شما کلاهبرداری است یا خیر؟

به طور کلی ایردراپ‌ها انواع گوناگون دارند و روش دریافت توکن برای هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع نحوه دریافت ایردراپ رایگان به نوع ایردراپ بستگی دارد. مثلا در ایردراپ استاندارد شما هیچ کار خاصی لازم نیست انجام دهید. اما در بقیه ایردراپ‌ها شما باید مراحل خاصی را طی کنید. ما در زیر انواع ایردراپ و نحوه دریافت هر کدام را به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

  • ایردراپ استاندارد
  • ایردراپ انحصاری
  • ایردراپ بونتی
  • ایردراپ هولدر

 

همانطور که گفتیم برای دریافت هر یک از ایردراپ‌ها شما باید مراحل خاصی را طی کنید که در ادامه ما به توضیح هر یک از این موارد پرداخته‌ایم:

1) ایردراپ استاندارد 

 

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که شما می‌توانید از طریق آن توکن‌های رایگان را دریافت کنید ایردراپ استاندارد است. در این روش شما هیچ کار خاصی را انجام نخواهید داد و توکن‌های رایگان بدون هیچ دردسری به کیف پول شما واریز خواهند شد. تنها نیاز است که در برخی از فعالیت‌ها شرکت داشته باشید.

 2)ایردراپ هولدر 

 

دومین موردی که قصد معرفی آن را داریم ایردراپ‌های هولدر است. هولدرها برخی از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال هستند که طولانی مدت یک رمزارز را در کیف پول خود ذخیره می‌کنند.

در ایردراپ هولدر نیز به کسانی که ارز دیجیتال را برای مدت زمانی طولانی هولد کرده‌اند، ارزهای دیجیتال رایگانی در قالب ایردراپ اهدا می‌شود.  برای مثال اگر کاربری حتی یک اتریوم در کیف پول خود داشته باشد واجد شرایط ایردراپ رایگان است.

 3) ایردراپ بونتی 

ایردراپ بونتی نیز یکی دیگر از انواع راه‌ها برای دریافت ایردراپ رایگان است. در این روش  کاربران باید در برخی از فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت کنند. این فعالیت‌های تبلیغاتی می‌توانند به اشتراک‌گذاری یک پست یا استوری، عضویت در انجمن‌های برای بحث در رابطه با پروژه مورد نظر و یا لایک برخی از پست‌ها باشند.

 4) ایردراپ انحصاری 

 

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که در یک پروژه سابقه حضور و فعالیت درخشانی داشته باشید بی شک واجد شرایط دریافت ایردراپ‌های رایگان خواهید بود. به عنوان مثال در سپتامبر 2020 یونی‌سواپ به کاربران وفادار خود تقریبا 2500 توکن UNI اعطا کرده بود.

حال که با انواع روش‌های دریافت رایگان ارزهای دیجیتال آشنا شدید، در ادامه مطلب چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم، چند مورد از ایردراپ‌های محبوب سال 2022 را معرفی کرده‌ایم.

  

ایردراپ‌های پرسود و محبوب 

 

همانطور که در ابتدای متن نیز بیان کردیم ایردراپ‌ها روشی برای تبلیغات یک پروژه هستند. در این میان چند مورد از پروژه‌ها وجود دارد که ایردراپ‌های آن‌ها در این ماه محبوب شده‌اند که در بخش زیر به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 1) RIDOTTO از بهترین پروژه‌های ایردراپ 

 

Ridotto یکی از پروژه‌های محبوب این ماه است که متعلق به اکوسیستم دیفای می‌باشد. در حال حاضر این پروژه اولین ایردراپی است که امنیت لازم را دارد. در این پروژه کاربران می‌توانند از طریق بازی، توکن‌های رایگان ایردراپ را دریافت کنند.

تاریخی برای اتمام این ایردراپ تاکنون مطرح نشده است. جالب است بدانید که این ایردراپ‌ها تنها برای 10 نفر داده می‌شود. کاربران برای شرکت در این ایردراپ باید در توییتر حساب‌های Ridotto-io و  BNBswap را فالو کرده و پست‌های آن‌ها را لایک کنند. پس از این کار باید پنج دوست خود را زیر پست تگ کنند تا بتوانند واجد شرایط دریافت ایردراپ باشند.(سامان کریمی شاد)

 2) ایردراپ GMEJEY NETWORK 

 

ایردراپ GmeJey Network متعلق به یک پروژه nft است که هنوز ادامه دارد. این شبکه یک توکن به نام JET دارد. در این ایردراپ شما تنها می‌توانید یک توکن را دریافت کنید. برای دریافت این ایردراپ نیز کاربران باید اکانت این شبکه را در توییتر، فیس بوک، ردیت و بسیاری از شبکه‌های مجازی دیگر دنبال کنند.

 3) ایردراپ دوج متاورس 

 

ایردراپ دوج متاورس یکی دیگر از ایردراپ‌های محبوب این ماه است که احتمالا در 22 ژوئیه 2022 به پایان خواهد رسید.

 4) ایردراپ BOREDAPE TOKEN 

 

Borderapps یکی از پلتفرم‌های مبتنی بر nft است. این پلتفرم برای افزایش فعالیت میان کاربران در پلتفرم اقدام به ارائه رایگان توکن‌های Boredape  کرده است. این ایردراپ محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد و احتمالا در 15 جولای 2022 به پایان برسد.

از برخی دیگر از ایردراپ‌های محبوب و پر سود می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • Teranetwork
  • ایردراپ Jackals
  • ایردراپ Siderum

تمامی این ایردراپ‌های ذکر شده در ماه (ژوئن) محبوبیت پیدا کرده و بسیار پرسود بودند. در ادامه مطلب نیز بیان خواهیم کرد که برای پیدا کردن ایردراپ‌ها باید به چه نکاتی توجه کنید؟ برای پاسخ به این مورد در ادامه مطلب چطور ایردراپ رایگان دریافت کنم با ما همراه شوید.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ اگر شما هم در حوزه رمزارزها فعالیت دارید و به تازگی با این مفهوم آشنا شدید؛ اما هنوز جزئیات مربوط به آن را نمی‌دانید بهتر است تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

مفاهیم متعددی در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد که ترید، خرید و فروش تنها بخش محدودی از آن‌ها هستند. سرمایه گذاران این حوزه در تلاشند تا با استفاده از روش‌های مختلف سود بیشتری کسب کنند؛ البته در این مسیر ریسک‌هایی نیز آن‌ها را تهدید می‌کند که با کسب تخصص و مهارت می‌توان به راحتی آن‌ها را پشت سر گذاشت.

قبل از مطالعه ادامه مقاله لازم است که برخی مفاهیم پایه و اساسی همچون ارز دیجیتال چیست را بررسی کنید و سپس با پشت سر گذاشتن آموزش ارز دیجیتال به تدریج به سمت معاملات اهرمی بروید.

مفهوم اهرم در معاملات ارز دیجیتال یا همان لوریج روشی است که اگر به آن تسلط داشته باشید به راحتی می‌توانید در مدت زمانی کوتاه سودهای کلانی را کسب کنید؛ در مقابل اگر تخصص کافی نداشته باشید یک شبه دارایی خود را از دست خواهید داد. با توجه به اهمیت این موضوع برای یافتن پاسخ “اهرم در معاملات ارز دیجیتال چیست” با ما همراه باشید.

 

 

 

منظور از اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از روش‌های معاملاتی پرریسک که اتفاقا طرفداران بسیاری نیز دارد اهرم یا لوریج نام دارد. در این روش سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران با پرداخت سپرده‌ای محدود می‌توانند مبلغی را تحت عنوان وام یا قرض از صرافی دریافت کنند.

هر چقدر سرمایه گذار ریسک بیشتری را متحمل شود و سرمایه خود را در معرض بازار بزرگتری قرار دهد پاداش‌های بیشتری نیز دریافت می‌کند.

مجموعه اریترون تنها صرافی ارز دیجیتال در ایران است که امکان اهرم یا همان لوریج را ارائه می‌دهد تا کاربرانی که به این حوزه تسلط دارند، بتوانند با صرف مبلغی اندک، در مدت زمانی کوتاه، سودهای کلان دریافت کنند.

نکته مهم:

در نظر داشته باشید که استفاده از معاملات اهرمی همان قدر که پر بازده است، می‌تواند تمامی سرمایه شما را در یک چشم برهم زدن نیست و نابود کند؛ در نتیجه اگر تخصص کافی ندارید به هیچ وجه به این حوزه ورود نکنید.

برای شروع معاملات لوریج حتما آموزش‌هایی اصولی و تخصصی را پشت سر بگذارید و سپس با اطمینان به این موضوع که توانایی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و تجزیه و تحلیل بازار را دارید به این حوزه ورود کنید.

در نظر داشته باشید آنچه در این مقاله ارائه می‌شود صرفا جنبه اطلاعات عمومی دارد و حاوی هیچ سیگنالی نیست و اریترون هیچ مسئولیتی در قبال معاملات اهرمی شما ندارد.

 

صفر تا صد آنچه باید در مورد معاملات اهرمی ارز دیجیتال بدانید!

اهرم یا لوریج مفهوم پیچیده‌ای است؛ به همین دلیل برای درک بهتر این موضوع با کمک مثال‌ آن را توضیح می‌دهیم.

زمانی که شما سرمایه اندکی دارید، نمی‌توانید به بازارهای مالی بزرگ وارد شوید؛ به همین دلیل برخی صرافی‌ها مبلغی را تحت عنوان وام یا قرض در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید با دارایی که قرض گرفتید در بازارهای بزرگ و پرریسک سرمایه گذاری کنید و پس از پایان معامله مبلغی که وام گرفتید را به صرافی بازگردانید و صد درصد سود حاصل شده را دریافت کنید.

اگر شما صاحب 10 دلار سرمایه هستید باید بدانید که شانس سرمایه گذاری در بازارهای بزرگ را ندارید؛ اما با وجود معاملات اهرمی می‌توانید تا 100 برابر سرمایه خود را افزایش دهید و یک معامله اهرمی باز کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

10 دلار خود را نزد صرافی بگذارید و اهرم را روی 100 درصد ببندید (با توجه به میزان ریسک پذیری خود می‌توانید مقادیری همچون 20، 50 یا 100 را انتخاب کنید) حال شما صاحب 1000 دلار سرمایه هستید که می‌توانید با استفاده از آن یک معامله پربازده و پرریسک باز کنید. پس از پایان معامله سود حاصل شده از آن شماست و باید اصل پول را به صرافی بازگردانید.

 

آشنایی با مزایا و معایب لوریج

در ادامه کمی بیشتر با مزایا و معایب لوریج یا همان اهرم آشنا خواهیم شد تا چنانچه قصد ورود به این حوزه پرریسک را دارید، بتوانید با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها و عوامل تاثیرگذار انتخابی آگاهانه داشته باشید.

  • افزایش دارایی در مدتی کوتاه:

افرادی که از معاملات اهرمی استفاده می‌کنند در مقایسه با کسانی که صرفا با سرمایه محدود خود خرید و فروش می‌کنند گردش حساب بیشتری خواهند داشت و در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توانند دارایی خود را تا چندین برابر افزایش دهند.

  • انجام معاملاتی منعطف:

انجام معاملات بزرگ با سرمایه‌ای محدود و دریافت سودهای قابل توجه از جمله مواردی است که انعطاف‌پذیری این عرصه را نمایش می‌دهد.

  • سودهای کلان:

مهم‌ترین مزیتی که موجب شده اکثر معامله گران به معاملات اهرمی علاقه نشان دهند کسب سودهای نامحدود است.

  • افزایش قدرت خرید:

با استفاده از سرمایه‌ای که از صرافی قرض می‌گیرید و وامی که دریافت می‌کنید، می‌توانید در بازارهای مالی متنوع، پربازده و پر ریسک سرمایه گذاری کنید. این درحالیست که با سرمایه محدود خود امکان انجام خریدهای متنوع وجود ندارد.

معایب لوریج

حال که با مزایای اهرم در ارزهای دیجیتال آشنا شدید بهتر است معایب آن را بدانید تا با دیدگاهی جامع و کامل به این عرصه ورود کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به عنوان فاکتور منفی به این معاملات نسبت داد ریسک بالای آن است. بازار ارزهای دیجیتال سراسر ریسک است و با کوچک‌ترین اخباری دچار نوسان می‌شود و اصلا قابل پیش‌بینی نیست. حال با توجه به این نکته باید در نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد با کمترین نوسانی شما دارایی خود را از دست بدهید و نه تنها سود نکنید بلکه ضرر سنگینی را متحمل شوید.

 

نکته مهم دیگر که باید یادآور شویم این است که افراد تازه وارد و کسانی که قدرت ریسک پایین دارند به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی هیچگونه معامله اهرمی باز نکنند؛ زیرا قطعا ضرر خواهند کرد.

 

اریترون، اولین صرافی ایرانی با امکان معاملات اهرمی

در ابتدا امکان باز کردن معاملات اهرمی صرفا در صرافی بایننس امکان پذیر بود و با توجه به تحریم‌های ایران و محدودیت‌هایی که در حوزه نقل و انتقال ارز وجود داشت ایرانیان نمی‌توانستند از معاملات لوریج استفاده کنند.

به تدریج با همه‌گیری خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران اریترون این امکان را به صرافی خود افزود تا ایرانیان نیز بتوانند در فضایی امن و مطمئن از امکانات معاملات اهرمی بهره‌مند شوند و با خیالی آسوده بدون نیاز به تهیه تتر و بدون نیاز به پشت سر گذاشتن چالش‌های موجود در بایننس معاملات لوریج انجام دهند.

در انتها خوب است بدانید که این حوزه صرفا به آموزش و تخصص نیاز دارد و ورود به آن بدون تخصص جز ضرر هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ پس لازم است در ابتدا اطلاعات خود را در این حوزه ارتقا دهید و سپس با پذیرش ریسک‌های موجود و احتمال زیان دیدن معاملاتی اهرمی ببندید.

بیشتر بخوانید:کیف پول ارز دیجیتال

آیا معاملات لوریج یا اهرم دار برای همه تریدرها مناسب است؟

همانطور که می‌دانید معاملات لوریج در دسته معاملات پر سود و البته پرریسک قرار می‌گیرد؛ در نتیج برای همه تریدرها مناسب نیست. اگه تریدر حرفه‌ای باشید با انجام این معاملات می‌توانید در مدت زمان کوتاهی سودهای زیادی را به دست بیاورید. 

در ادامه این بخش به شرایطی که یک تریدر می‌تواند در معاملات اهرم دار شرکت کند اشاره می‌کنیم.

  • آگاهی کامل از معاملات اهرم دار

برای اینکه تریدر بتواند معاملات اهرم دار را انجام دهد باید اطلاعات کافی درباره نحوه انجام آن‌ها داشته باشد و به سود و ضرر مشرف باشد.

  • قابلیت تحلیل روند بازار

داشتن توانایی تحلیل دقیق روند بازار در انجام معاملات اهرمی یکی از مهم‌ترین لازمه تریدرها است تا بتواند از ضررهای سنگین جلوگیری کنند. توانایی تحلیل بازار به شما این کمک را می‌کند تا سرمایه شما حفظ شود.

  • آشنا به اصول مدیریت سرمایه 

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید تریدرهای به آن آگاه باشند اصول مدیریت مالی سرمایه است. یکی از دلایلی که این اصول برای تریدرها الزامی است ریسک بالا معاملات اهرم دار است که باید زمینه بازار مالی را به صورتی تعیین کنند تا از سرمایه خود محافظت کنند

  • ریسک پذیر باشند

این موضوع را که معاملات لوریج ریسک بالایی دارند را بارها گفته‌ایم؛ به این علت که حساسیت این معاملات به طور جدی بالا است و باید تریدرها تمام دقت خود را در این موضوع به کار گیرند. نقطه سود و یا ضرر تریدرها در این زمینه تفاوت ثانیه‌ای دارد؛ به همین دلیل این افراد باید قدرت ریسک پذیری بالایی داشته باشند.

 

در چه بازارهایی می‌توان از لوریج استفاده کرد؟

معاملات اهرم دار از روش‌های رایج بازارهای مالی است که تریدرها از آن استفاده می‌کنند. شناخت کامل این بازار این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید سودهای قابل توجهی را به دست آورید. در ادامه این بخش به بازارهایی که معاملات لوریج را پشتیبانی می‌کنند اشاره می‌کنیم

بازار کریپتو کارنسی

لوریج در ارز دیجیتال جایگاه ویژه‌ای دارد و امکان معاملات پر سودی را برای شما فراهم می‌کند.

بازار جهانی فارکس

در بازار فارکس می‌توان از معاملات اهرم دار با سهام‌های مختلف استفاده کرد

 تفاوت معاملات اهرم دار و معاملات بدون اهرم

این دو معاملات با یکدیگر بسیار متفاوت است و طرفداران خاص خود را دارد. در معاملات بدون اهرم شما در روند صعودی و سود بازار معامله می‌کنید؛ به این صورت که سود و ضرری که از این معاملات دارید ریسک کمتری را به دنبال خواهد داشت.

از طرفی معاملات پر ریسک اهرم دار سودهای بسیار خوبی دارند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا هم در بازار صعودی و هم بازار ریزشی سود خود را داشته باشید.

 

استفاده درست از لوریج در ارز دیجیتال یکی هوشمندانه‌ترین تصمیماتی است که یک تریدر می‌تواند بگیرد.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

بررسی کلی بازار ارزدیجیتال

در بهترین حالت، شما برای فعالیت در هر حوزه‌ای، باید با ماهیت، شرایط و پتانسیل‌های موجود در آن حوزه آشنا شوید تا بتوانید بهترین عملکرد و بازدهی را به دست آورید. پس به عنوان اولین قدم برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال نیز به همین صورت عمل می‌کنیم و با این موارد آشنا می‌شویم.

  1. ماهیت بازار ارزهای دیجیتال: ارزهای دیجیتال ماهیتی غیرمتمرکز دارند به این معنا که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی دولتی و بین المللی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. در اصل ارزهای دیجیتال برای امنیت بیشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازمانی ایجاد شده است و همین ویژگی‌هاست که ارزهای دیجیتال را جذاب می‌کند.
  2. پتانسیل‌های موجود در ارزهای دیجیتال: با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال، این حوزه پتانسیل زیادی در زمینه‌های مختلف مالی و تکنولوژی دارد. ارزهای دیجیتال هنوز در ابتدای راه خود هستند و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که در خود جای دادند، پتانسیل رشد بالایی در آینده خواهند داشت. مواردی مانند وجود استفاده از ارزدیجیتال به عنوان پول الکترونیکی، کسب و کارهای استارتاپی، امنیت و روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد مواردی هستند که جزو شاخصه‌های دنیای ارزهای دیجیتال هستند.
  3. شرایط لازم برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال: لازمه ورود به دنیای ارزهای دیجیتال فقط کسب دانش و آگاهی لازم است. شما نیاز به انجام هیچ پروسه‌ی پیچیده‌ای ندارید و با هر شرایطی می‌توانید به راحتی به این حوزه وارد شوید.

به طور کلی می‌توان گفت؛ بازار ارزدیجیتال، بازاری مالی است بر مبنای تکنولوژی که در این بازار پر مخاطب امکان سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از طریق روش‌های مختلفی مثل سرمایه‌گذاری، معامله (خرید و فروش) و روش‌های مختلف کسب درآمد رایگان بدون نیاز سرمایه‌گذاری وجود دارد. در سال‌های اخیر دست‌یابی دارندگان ارزهای دیجیتال، به سودهای چشمگیر و پتانسیل موجود برای کسب درآمد از این بازار، باعث شده به راحتی نتوان از این بازار بزرگ چشم‌پوشی کرد، البته با کسب دانش کافی!

شما برای ورود به دنیای ارزدیجیتال، ابتدا باید با مفاهیم و ساختار رمزارزها آشنا بیشید، سپس نکات امنیتی را یاد بگیرید و مراحل و در نهایت آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال، نقل و انتقال و همچنین روش‌های کسب درآمد در این بازار را یاد بگیرید.

 

 

 

مبانی اولیه و اصطلاحات پرکاربرد ارزدیجیتال

در شروع هر فعالیتی آشنایی با آموزش سریع ورود به بازار ارزدیجیتالو مفاهیم پرکاربرد امری واجب است. برای ورود و فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال نیز شما در ساده‌ترین حالت، به طور مختصر باید با اصطلاحات اصلی و پرکاربرد این حوزه آشنا شوید. بنابراین لازم اصل با برخی از این موارد آشنا شوید.
  1. ارزدیجیتال چیست: ارزدیجیتال یا صحیح‌تر بگوییم رمزارز (Cryptocurrency) شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه تکنولوژی و علم رمزنگاری ایجاد شده است.  بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و دولت‌ها طراحی شده‌اند.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارزدیجیتال چیست را مطالعه کنید)
  2. بیت‌کوین (Bitcoin) چیست: بیت کوین اولین ارزدیجیتال است که بر اساس اهدافی که قبل‌تر گفته شد مثل غیر متمرکز بودن و عدم نظارت سازمان‌ها و نهادهای دولتی ایجاد شد. بیت کوین که اصطلاحا آن را پادشاه ارزهای دیجیتال نیز می‌نامند توسط فرد ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ایجاد شد تا همه مردم دنیا بتوانند از این پول دیجیتالی استفاده کنند.(برای آشنایی بیشتر با پادشاه ارزهای دیجیتال مقاله بیت‌کوین چیست را مطالعه کنید.)
  3. آلت کویت (Altcoin) چیست: با ظهور بیت کوین و قابلیت‌های جذاب و منحصر به فرد آن، کم کم پروژه های و ارزهای دیگری برای اصلاح و تکمیل ویژگی‌های آن ظهور کردند که به آنها آلت کوین می‌گویند و شامل همه ارزهایی که بعد از بیت‌کوین متولد شده‌اند می‌شود. (در رابطه با این مورد می‌‌توانید استیبل کوین چیست، میم کوین چیست، شت کوین چیست را هم بررسی کنید)
  4. بلاک‌چین (Blockchain) چیست: بلاکچین شبکه‌ای است که ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها و انتقال و درج اطلاعات از آن استفاده می‌کنند. واژه بلاک چین از دو کلمه Block به معنای بلوک و Chain به معنای زنجیره تشکیل شده است که در بلوک‌ها هرگونه اطلاعاتی می‌تواند وارد و ثبت شود. (برای آشنایی کامل‌تر با بلاکچین می‌توانید مقاله بلاکچین چیست را مطالعه کنید)
  5. کیف پول (Wallet) ارزدیجیتال چیست: کیف پول‌های ارزدیجیتال، نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی هستند که ارزهای دیجیتال شما را ذخیره و نگهداری می‌کنند. با کمک کیف پول ارزدیجیتال می‌توانید دارایی‌های خود را ذخیره کنید یا ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنید. همچنین با استفاده از کیف پول ارزهای دیجیتال می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف به صورت مستقیم به معامله (آموزش ارز دیجیتال) ارزهای دیجیتال بپردازید. (از معروف‌ترین کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال می‌توان به متامسکو تراست والت اشاره کرد)

به جز موارد ذکر شده، قاعدتا موارد دیگری نیز وجود دارد که کم کم باید با آنها آشنا شوید. برای بررسی موارد بیشتر می‌توانید از بخش دانشنامه ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

   

 

 

ابزار و روش‌های بررسی ارزهای دیجیتال

شما برای بررسی انواع ارزهای دیجیتال نیاز به منابعی دارید که بتوانید اطلاعات و وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، همچنین اطلاعات و مشخصات پروژه‌های ارزدیجیتال، آدرس‌ها، قیمت لحظه‌ای، مارکت‌های لیست شده، کیف پول‌های قابل استفاده برای رمزارز، وضعیت مارکت، سابقه خرید و فروش و موارد دیگر را به دست بیاورید. برای این منظور ما از چند ابزار مهم و کاربردی استفاده می‌کنیم. برخی از این منابع و ابزارها شامل موارد زیر می‌شوند.

  1. کوین مارکت کپ (CoinmarketCap): وب سایت کوین مارکت کپ Coinmarketcap یکی از پرکاربرد‌ترین و بهترین وب‌سایت‌ها در زمینه رمزارزها است. شما در این وب سایت می‌توانید تمامی اطلاعاتی که برای رصد بازار لازم دارید را به دست بیاورید. در کوین‌مارکت‌کپ می‌توان اطلاعات مربوط به حجم بازار، رتبه بندی بر اساس معیارهای مختلف، تغییرات قیمت، تاریخچه معاملات ارزهای دیجیتال و همچنین مشخصات و اطلاعات کامل ارزهای دیجیتال مختلف را مشاهده کنید.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش کوین‌مارکت‌کپ را بررسی کنید)
  2. کوین جکو (Coingecko): وب سایت کوین جکو Coingecko نیز مانند وب سایت کوین مارکت کپ، اطلاعات لازم در مورد بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد. این وب سایت هم ابزار و منبعی مفید برای بررسی کامل بازار(مانند حجم‌معاملات،‌ بررسی پروژه‌ها، صرافی‌ها و ارزهای دیجیتال مختلف است. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش کوین‌جکو را بررسی کنید)
  3. دکس تولز (Dextools): دکس تولز ابزار کاملا حرفه‌ای برای بررسی معاملات ارزهای دیجیتال بر روی شبکه‌های هوشمند اتریوم، بایننس، پالیگان، آوالانچ و … که بر روی صرافی‌های غیر متمرکز انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکس تولز ابزاری برای بررسی ارزهای دیجیتال با امکان توکن‌ها است. ( برای آشنایی و بررسی این سایت مقاله بررسی و آموزش دکس تولز را مطالعه کنید)
  4. پوکوین (Poocoin): وب سایت پوکوین ابزاری مفید برای بررسی کامل و تجزیه تحلیل توکن‌های شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) است، که امکانات بسیارخوبی را برای بررسی معاملات و توکن‌های ایجاد شده بر روی این شبکه است. (آموزش این سایت در مقاله بررسی و آموزش پوکوین‌ ارائه شده است)

 

 

 

امنیت در بازار رمزارزها

بازار ارزدیجیتال یک بازار نوپا بر پایه تکنولوژی روز است و همانطور که قبل‌تر گفته شد روش‌هایی زیادی برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد. شرایط و پتانسیل‌های موجود در این حوزه باعث شده توجه بسیاری از افراد سودجو را برای کلاهبرداری از تازه واردان و افراد ناآگاه به این بازار، به خود جلب کند. نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند از امنیت فعالیت‌های شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

  1. خرید و فروش ارزهای دیجیتال: برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال حتما از پلتفرم‌های معتبر مثل صرافی‌های معروف ایرانی یا صرافی‌های بین المللی استفاده کنید و از خرید و فروش مستقیم ارزدیجیتال با اشخاص حقیقی مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  2. نگهداری ارزهای دیجیتال: برای نگهداری ارزدیجیتال از کیف‌پول خود استفاده کنید و بهتر است از نگهداری اصل دارایی خود در صرافی‌های ایرانی یا خارجی خودداری کنید.
  3. کیف پول الکترونیکی: از کلید خصوصی (Private Key) کیف پول خود محافظت کامل را به عمل بیاورید، بهتر هست کلمات دسترسی به کیف پول ارزدیجیتال خود را روی کاغذ و در یک جای امن نگهداری کنید و از ذخیره کردن آن در ایمیل، حساب تلگرام یا به هر صورت آنلاین خود داری کنید. کلمات دسترسی (Private Key) را هیچ گاه و به هیچ عنوان در اختیار کسی قرار ندهید.
  4. شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری هایپ: پیشنهاد می‌شود در پروژه‌های سرمایه‌گذاری با پلن‌های سوددهی بالا و بی منطق خودداری کنید. همه پروژه‌هایی که اعلام سوددهی بالا با سرمایه‌گذاری شما می‌کنند، در نهایت به کلاهبرداری ختم می‌شود.
  5. خرید و فروش شت‌کوین‌ها: درصد زیادی از شت‌کوین‌های ایجاد شده بیشتر جنبه‌ی کلاهبرداری دارند یا تیم و برنامه‌ی قوی برای آینده ندارند، بنابراین به راحتی می‌تواند محلی برای سوختن سرمایه شما باشد. پس بهتر است زمانی وارد بازار شت کوین‌ها شوید که یا دانش کافی داشته باشید یا راهنمای قوی و کاربلدی درکنار خود داشته باشید.
  6. شرکت در گروه‌‌های پامپ PUMP: گروه‌های PUMP در تلگرام و دیگر شبکه‌ای اجتماعی وجود دارند که با جذب اعضا و سرمایه در یک ساعت مشخص و در مدت زمان کوتاهی، قیمت یک ارزدیجیتال (معمولا شت کوین) را بالا می‌برند. دقت داشته باشید 99 درصد این گروه‌ها کلاهبرداری هستند و فقط در حال سرقت دارایی افراد و جذب سرمایه برای خود هستند.

اینها برخی از موارد امنیتی هستند که برای فعالیت در بازار ارزدیجیتال برای حفظ دارایی و زمان خود باید مد نظر داشته باشید. برای کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید مقاله نکات امنیتی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

نگهداری ارزهای دیجیتال به شکل امن و بدون نگرانی از چالش‌های اولیه کاربران ارزهای دیجیتال است. 

خطر سرقت و از دست رفتن اطلاعات حساب، مهمترین خطراتی هستند که در نگهداری ارزهای دیجیتال وجود دارد به همین دلیل ساخت کیف پول ارز دیجیتال اولین گامی است که شما باید در هنگام ورود به این دنیا انجام دهید.

حتی اگر شما فقط به فکر معامله استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار باشید، ساخت کیف پول تتر نیز ضروری است چرا که ذخیره دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز باعث به خطر افتادن دارایی‌های‌تان خواهد شد.

ولت‌ها یا کیف‌ پول‌های زیادی وجود دارد، از جمله کیف‌ پول‌های آنلاین، آفلاین و سخت‌افزاری که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اگر فکر می‌کنید ساخت کیف پول را می‌توان به بعدا موکول کرد لازم است یادآوری کنیم مهم نیست دارایی‌های شما در کدام صرافی متمرکز قرار داشته باشد، زمانی که آن را از دست بدهید دیگر راه برگشتی نیست. 

حتی در بین صرافی‌های ایرانی نیز نمونه‌هایی از سرقت دارایی‌ها و برنگرداندن آن وجود دارد که این موضوع براهمیت ساختن کیف پول می‌افزاید.

بارها اتفاق افتاده که قصد داشته باشید یک ارز که فکر می‌کنید آینده خوبی دارد را خریداری کنید ولی نمی‌دانید چطور آنرا با امنیت نگه دارید.

همچنین اگر شما دارای چندین ارز هستید حتما با معضل داشتن چندین کیف پول مواجه شده‌اید (زیرا هر ارز کیف پول مجزای خود را دارد و برای هر ارز باید کلی مراحل طی کنید و آنرا امن کنید)

در این مطلب از سایت بورسینس قصد داریم یک کیف پول آنلاین معرفی کنیم که با آن می‌توانید ارزهای زیادی را بصورت یکجا داشته باشید و از زحمت ایجاد کیف پول برای هر ارز خلاص شوید.

اگر از طرفداران پر و پا قرص بیت کوین هستید، تا انتهای این مقاله به ساخت کیف پول بیت کوین نیز خواهیم پرداخت.

 

 

ساخت کیف پول ارز دیجیتال، گامی ساده اما مهم با آموزش ارز دیجیتال

 

آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد اما وقتی صحبت از ذخیره دارایی‌ها در یک کیف پول امن می‌شود، منظور هر کیف پولی نیست.

 

در مقالات مربوط به کیف پول‌ها در بورسینس ما به دفعات به نوع حضانتی (Custodial) و غیرحضانتی (non-Custodial) آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

نحوه ساخت کیف پول ارز دیجیتال حضانتی و غیرحضانتی تفاوت‌های زیادی دارد.

ممکن است یک وبسایت ارز دیجیتال که حتی امکان معامله دارایی‌ها در آن وجود نداشته باشد، ولی امکان ذخیره دارایی‌ها را با استفاده از یک حساب کاربری در اختیار‌تان قرار دهد.

ذخیره دارایی‌ها در چنین حساب‌هایی شاید به نظر جذاب باشد اما باید بدانید خطرات ساخت کیف پول ارز دیجیتال حضانتی بسیار بالاست.

در کیف پول‌های حضانتی شما هیچ کنترلی بر روی دارایی‌های خود ندارید و عبارت بازیابی (Seed Phrase) و کلید خصوصی کیف پول کاملا در اختیار واسط مورد نظر قرار دارد.

این واسط می‌تواند یک صرافی متمرکز یا سایت مرتبط با ذخیره ارزهای دیجیتال باشد. 

متاسفانه بسیاری از کاربران به دلیل سهولت ذخیره دارایی‌ها در کیف پول‌های حضانتی مانند آن‌چه در صرافی‌های متمرکز وجود دارد، کمتر به سمت استفاده از کیف پول‌های ایمن غیرحضانتی تمایل پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث به خطر افتادن دارایی‌های‌شان شود.

روش ساخت کیف پول ارز دیجیتال غیرحضانتی شامل چند گام ساده است اما حفظ عبارت بازیابی مسئولیت سنگینی بر دوش شما تحمیل می‌کند که باید به خوبی به همه نکات امنیتی آن توجه کنید. 

در ادامه به معرفی انواع ولت‌های غیرحضانتی و آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال خواهیم پرداخت:

 

1. کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول coinomi بیش از 200 ارز دیجیتال شامل بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش، لایت‌کوین و اتریوم کلاسیک و همه توکن‌های شبکه اتریوم (توکن‌های ERC20) و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

لیست همه ارزهایی که در این کیف پول می‌توانید نگهداری کنید را در اینجا ببینید.

با وجودیکه نظرات منفی زیادی در مورد این کیف پول در گوگل‌پلی درج شده است ولی می‌توان از این کیف برای نگهداری مبالغ کوچک استفاده کنید.

کیف پول Coinomi تا همین اواخر متن‌باز بود ولی به دلیل اینکه برخی از هکرها قصد دستکاری در کدهای این کیف پول، از حالت متن‌باز خارج شد.

 

این کیف پول رابط کاربری بسیار ساده و خوبی دارد و کار ارسال و دریافت ارز از بلاک‌چین‌ها مختلف را راحت کرده است.

 

مزایای ساخت کیف پول دیجیتال کوینومی

  • پشتیبانی از سیستم عامل اندروید، Ios و پلتفرم دسکتاپ
  • صرافی داخلی تبدیل ارز دیجیتال
  • سهولت استفاده
  • غیرحضانتی(Non-custodial)
  • امکان ذخیره توکن‌های NFT بستر اتریوم
  • پشتیبانی از مشتریان 7/24
  • امنیت کافی
  • پشتیبانی از Web3
  • پشتیبانی از چندین زنجیره 
  • پشتیبانی از دیفای
  • استیک ارزهای دیجیتال و کسب درآمد
  • تست شده: بله

معایب کوینومی

 

  • عدم امکان ذخیره سرد
  • متن بسته

 

آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال کوینومی

کیف پول ارزهای دیجیتال را به خاطر اهمیتی که در حفظ و نگهداری ارز دارند فقط از منابع معتبر مانند اپ‌استور، گوگل‌پلی و یا سایت اصلی سازنده والت دانلود و نصب کنید.

استفاده از کیف پول coinomi بسیار ساده است.

پس از نصب اپلیکیشن ولت کوینومی روی گوشی موبایل‌تان، با سه تب receive و balance و send روبرو می‌شوید.

  • تب send: برای ارسال ارز به سایر آدرس‌هاست، کافیست آدرس گیرنده و مبلغ ارسالی را وارد کرده و دکمه send را بزنید.
  • تب receive: آدرس کیف پول شما را نمایش می‌دهد. می‌توانید آدرس نمایش داده شده را کپی کنید و برای دریافت ارز دیجیتال، به دیگران بفرستید.
  • تب balance: موجودی ارز مورد نظر را به همراه معادل دلاری یا یورو آن نمایش می‌دهد.

نکته قابل توجه در مورد این کیف پول، این است که خودتان باید ارزهایی که مایلید از آنها استفاده کنید را به منو اضافه کنید.

برای اینکار روی علامت سه خط سمت چپ بالای کیف بزنید، سپس با کلیک روی coins+ یا tokens+ می‌توانید ارز یا توکن را به منو اضافه کنید.

پس از اضافه شدن هر ارز به منو، برای ارسال، دریافت یا مشاهده موجودی آن ارز باید همان ارز را از منو انتخاب کنید. برای اضافه کردن هر ارز نیز از شما رمز عبوری که در ابتدای ایجاد والت، وارد کرده‌اید خواسته می‌شود.

 

2. کیف پول دسکتاپ و موبایلی Atomic wallet

این کیف پول هم رابط کاربری بسیار زیبا و حرفه‌ای را برای کاربرانش فراهم کرده است.

 

Atomic wallet علاوه بر قابلیت نصب روی دسکتاپ  برای موبایل‌های اندروید و IOS نیز در دسترس است.

 

ساخت کیف پول ارز دیجیتال اتمیک در میان کیف پول‌های چند سکویی (چندپلتفرمی) محبوبیت زیادی دارد. شما می‌توانید با ساخت کیف پول دیجیتال در چندین دستگاه با سیستم عامل‌های مختلف از آن استفاده کنید.

مانند بسیاری از کیف پول‌های کریپتو رایگان، امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز در آن‌ها وجود دارد. البته کارمزد معامله در این کیف پول مانند سایر کیف پول‌های چند دارایی، کمی بالاتر از صرافی‌ها است.

این کیف پول صدها ارز و توکن ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، ارزهایی شامل:

Salt, OmiseGo, Litecoin, Golem, Gnosis, FunFair, Ethereum, ETH Classic, EOS, District0x, Decerd, Dash, Civic, Bitcoin, Bat, Augur, Aragon

مزایای ساخت کیف پول ارز دیجیتال اتمیک

  • پشتیبانی از سیستم‌ عامل‌های اندروید، Ios، ویندوز، لینوکس و Mac
  • امکان تبدیل ارزهای دیجیتال
  • سهولت استفاده
  • کیف پول غیرحضانتی
  • تست شده: بله
  • استیک ارزهای دیجیتال و کسب درآمد
  • پشتیبانی از توکن‌های NFT در چندین زنجیره محبوب از جمله اتریوم، BSC، پالیگان، سولانا و آوالانچ
  • پشتیبانی از مشتریان 7/24

معایب اتمیک

  • عدم پشتیبانی از دیفای
  • عدم پشتیبانی از Web3
  • متن بسته
  • عدم پشتیبانی از همه توکن‌های ارز دیجیتال بر بستر زنجیره‌های تحت پوشش

 

3. کیف پول Trust wallet

ساخت کیف پول تراست والت یکی از گزینه‌های محبوب برای دسترسی به دنیای نامحدود دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

در واقع با اپلیکیشن تراست والت دسترسی شما به دنیای ارزهای دیجیتال به راحتی و با اطمینان خواهد بود.

 

کیف پول تراست والت نسخه پلاگین مرورگر کروم خود را منتشر کرده است که به کمک آن می‌توانید در پلتفرم دسکتاپ با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تعامل برقرار کنید.

 

 

آموزش ساخت کیف پول تراست ولت شامل چند گام ساده است به همین دلیل کاربران بسیاری از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. 

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

آموزش ترید

دوره سوپر تریدر، به عنوان یک دوره فوق‌العاده و عجیب، شما را از صفر تا تسلط کامل بر بازارهای مالی و آموزش ترید هدایت می‌کند. این دوره که به مدت چهار ترم طی می‌شود، به شما آموزش می‌دهد که چطور از بازارهای مالی سود دلاری کسب کنید. با شرکت در این دوره، به شیوه‌ای ساده و قابل فهم، می‌توانید تجربه‌ی بی‌نظیری در حوزه ترید و کسب درآمد دلاری از طریق ارزهای دیجیتال پیدا کنید. اگر قصد دارید تا به یک تریدر کریپتوکارنسی تبدیل شوید، پیشنهاد می‌شود تا این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. پس از مطالعه این مقاله، خواهید دانست که در دوره سوپر تریدر قرار است چه چیزهایی یاد بگیرید و اینکه چطور می‌توان درآمد دلاری داشت. با ما همراه باشید.

  

دوره آموزش ترید ارز دیجیتال

در دوره سوپر تریدر، شما کریپتوکارنسی را از صفر یاد خواهید گرفت. در ترم اول این دوره، شما با دنیای رمزارزها آشنا می‌شوید. شما به نحوه تبدیل تومان به ارزهای دیجیتال و انتخاب کیف پول مناسب برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال آشنا می‌شوید. همچنین، روش‌های تبدیل ارز به تومان را نیز خواهید آموخت.

آشنایی با دنیای رمزارزها و نحوه کار با صرافی

در ترم دوم دوره سوپر تریدر، شما با تحلیل پرایس اکشن به سبک دکتر پاشا، که شامل تکنیک‌های مختلفی است، آشنا می‌شوید. از جزئیات کوچک‌ترین تکنیک‌ها تا ترکیب اندیکاتورها و اسیب‌سنج‌ها با روند و چارت‌ها، همه‌ی این مفاهیم به شما آموزش داده می‌شوند.

تحلیل ارز دیجیتال و بازارهای مالی به سبک سامان کریمی شاد

 

دوره سوپر تریدر با استفاده از رویکرد و سبک تحلیلی منحصر به فرد دکتر پاشا، یک دوره ی آموزشی فوق‌العاده است که به شما کمک می‌کند تا به صورت حرفه‌ای در تحلیل ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی عمل کنید. این دوره جامع، شما را از مباحث ابتدایی تا تکنیک‌ها و راهکارهای پیشرفته ترید در بازار ارزهای دیجیتال هدایت می‌کند.

آموزش کریپتو از صفر

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این دوره، آموزش تحلیل ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی به سبک دکتر پاشا است. با استفاده از این روش تحلیلی منحصر به فرد، شما با مهمترین روش‌ها و تکنیک‌های تحلیل پرایس اکشن آشنا می‌شوید. از جزئیات تکنیک‌های پایه‌ای تا ترکیب اندیکاتورها و الگوریتم‌های پیچیده ترید، همه این موارد به شیوه‌ای ساده و قابل فهم به شما آموزش داده می‌شود.

 

آموزش ترید اسپات

در دوره سوپر تریدر، شما با آموزش ترید اسپات آشنا می‌شوید. ترید اسپات به شما اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم و در زمان واقعی خریداری و فروش کنید. این آموزش شامل نکات و راهنمایی‌های عملی برای ترید اسپات، استفاده از صرافی‌ها و بخش‌های مختلف کاربردی آن می‌شود. همچنین، شما با تمرین خرید و فروش در بازار ارزهای دیجیتال در چارچوب این دوره آشنا می‌شوید.

همه چیز درباره اسپات تریدینگ

آموزش ترید فیوچرز

بخش دیگری از دوره سوپر تریدر، آموزش ترید ارز دیجیتال از نوع فیوچرز است. در این بخش، شما با روش‌ها، تکنیک‌ها و راهکارهای ترید فیوچرز آشنا می‌شوید. ترید فیوچرز امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در قراردادهای آتی (فیوچرز) را فراهم می‌کند. در این بخش، به صورت جزئی و عملی نکات و تکنیک‌های مربوط به ترید فیوچرز به شما آموزش داده می‌شود.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

بخش آخر این دوره، به آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال – آموزش ترید ارز دیجیتال اختصاص دارد. شما با مفاهیم و تکنیک‌های مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از جمله راهنمایی‌های عملی درباره‌ی موقعیت‌های خرید و فروش، مدیریت ریسک و تحلیل بازار آشنا می‌شوید. این آموزش شما را به یک تاجر حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند.

با شرکت در دوره سوپر تریدر و بهره‌برداری از تمامی آموزش‌های فوق، شما توانسته‌اید مهارت‌های ترید در بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال را به صورت حرفه‌ای به دست آورید. با تسلط به روش‌های تحلیلی دکتر پاشا، ترید اسپات و ترید فیوچرز، و همچنین تکنیک‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال، شما قادر خواهید بود به طور مستقل و با اطمینان در بازارهای مالی فعالیت کنید و درآمد دلاری قابل توجهی را از طریق ترید ارزهای دیجیتال به دست آورید.

 

لزوم یادگیری ارزهای دیجیتال جهت کسب درآمد دلاری

در دوره سوپر تریدر، به طور کامل با مباحث ارز دیجیتال آشنا خواهید شد. در دنیای امروز، بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک فرصت بسیار مهم و جذاب برای کسب درآمد دلاری شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از دلایل و لزوم‌های یادگیری ارزهای دیجیتال جهت کسب درآمد دلاری می‌پردازیم:

1. رشد و پتانسیل: بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است و پتانسیل بالایی برای کسب سود دلاری فراهم می‌کند. شما نیز می‌توانید از این بازار سود کسب کنید. ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین، اتریوم و دیگر ارزها با رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر مواجه بوده‌اند و ممکن است در آینده نیز رشد خود را ادامه دهند.

2. دسترسی آسان: بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاکچین و اینترنت، دسترسی آسانی را به همه افراد در سراسر جهان فراهم کرده است. هر فردی با اتصال به اینترنت و داشتن یک کیف پول دیجیتال می‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده و درآمد دلاری را به دست آورد.

3. تنوع سرمایه‌گذاری: بازار ارزهای دیجیتال تنوع بالایی در ارزها و پروژه‌های مختلف دارد. این ارزها از نظر تکنولوژی، محدوده کاربرد و میزان ریسک متفاوتی دارند. این تنوع به شما امکان می‌دهد سرمایه‌گذاری خود را بر اساس استراتژی‌های مختلف تنظیم کرده و از ریسک و سود مطلوب خود بهره‌برداری کنید.

4. معامله در زمان واقعی: بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعته و در طول هفته فعال است. این به شما امکان می‌دهد در هر زمانی که برایتان مناسب است، معاملات خود را انجام داده و به سرعت به سود دلاری دست پیدا کنید.

 

نتیجه

با توجه به لزوم و اهمیت یادگیری ارزهای دیجیتال جهت کسب درآمد دلاری، دوره‌های آموزشی مانند دوره سوپر تریدر با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های حرفه‌ای، شما را به یک تاجر ماهر در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند. با یادگیری تحلیل ارزها، ترید اسپات، ترید فیوچرز و مهارت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید به طور مستقل در این بازار فعالیت کنید و به درآمد دلاری قابل توجهی دست یابید. بنابراین، یادگیری ارزهای دیجیتال و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با آن، برای هر کسی که به کسب درآمد دلاری از طریق فعالیت در بازارهای مالی علاقه‌مند است، بسیار مفید و ضروری است.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

این روزها تنور ارزهای دیجیتال، داغِ داغ است. افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هستند. هر کس از هر کجای دنیا می‌تواند با قبول ریسک سرمایه گذاری، بخشی از دارایی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده و به معامله مشغول شود. ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید و هیجان‌انگیز را به وجود آورده‌اند. اما این بدان معنا نیست که راه ما از آموزش و تحلیل جدا شده است. در واقع، باید برای ورود، ماندگاری و درک سازوکار این سیستم، آستین‌ها را بالا بزنیم و با کمک تحقیق و استفاده از منابع موجود در مسیر آموزش ارز دیجیتال قدم برداریم. در این قسمت از خانه سرمایه، نگاهی گسترده به اصلی‌ترین مفهوم‌های ارزهای دیجیتال می‌اندازیم. اگر قصد ورود به بازار رمز ارزها را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

آموزش ارز دیجیتال

مانند هر روش آموزشی دیگر، لازم است معرفی و آموزش ارز دیجیتال را با توضیح مفاهیم اولیه آن شروع ‌کنیم:

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال پول مجازی، رمزنگاری‌شده، غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رمز ارزها این است که توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نشده و دولت‌ها در مدیریت و حفظ آن‌ها دخالتی ندارد.

ممکن است با محبوب‌ترین کوین‌ها، یعنی بیت کوین و اتریوم آشنا باشید، اما جالب است بدانید که امروزه بیش از 5000 رمز ارز مختلف در گردش هستند.

بسیاری از افراد همانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری (بورس، فلزات گران‌بها و…)، ارزهای دیجیتال را راهی کوتاه برای رسیدن به سودهای کلان می‌دانند. بااین‌حال، بد نیست بدانید ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر سیستمی هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌صورت آنلاین فراهم است، بنابراین می‌توانید برای خرید کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

ارزهای رمزنگاری ‌شده بر پایه سیستمی هستند که بر اساس آن امکان پرداخت امن به‌ صورت آنلاین فراهم شده است. بنابراین می‌توانید حتی برای خرید کالا و خدمات مختلف از انواع ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

گذشته از این، تمام معاملات رمز ارزها توسط قدرت محاسباتی بسیار بالا تایید می‌شود و نسبت به سایر روش‌های سنتی، هزینه معاملاتی در آن بسیار کم است.

معرفی بیت کوین

«بیت کوین» که به آن «BTC» نیز گفته می‌شود، اولین پروژه موفق ارز دیجیتال است که در ژانویه 2009 ایجاد شد. ایده اصلی این رمز ارز در وایت پیپر بیت کوین توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام «ساتوشی ناکاموتو» ارائه شد. بیت کوین یک فناوری متن‌باز (Open Source) است؛ یعنی هیچ فردی مالک یا کنترل‌کننده آن نیست. بنابراین، کد منبع آن در اختیار همه مردم جهان قرار گرفته است و هر کسی می‌تواند آن را بررسی و ویرایش کرده و در بهبود و توسعه آن شرکت کند.

بیت کوین نه ‌تنها اولین ارز دیجیتال است، بلکه به ‌عنوان محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین آن‌ها نیز شناخته می‌شود. تا تاریخ 1 مارس 2021 بیش از 6/18 میلیون بیت کوین در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 میلیارد دلار برآورد شده است.

در معاملات این رمز ارز از فناوری همتا به همتا استفاده می‌شود؛ یعنی زمانی که دو نفر با یکدیگر معامله می‌کند، هیچ بانک یا مرکزی به‌عنوان واسط و یا شخص ثالث میان آن‌ها وجود ندارد.

بیت کوین نه‌تنها اولین ارز دیجیتال است، بلکه به‌عنوان محبوب‌ترین و باارزش‌ترین آن‌ها نیز شناخته می‌شود. تا تاریخ 1 مارس 2021 بیش از 6/18 میلیون بیت کوین در گردش بوده و ارزش کل بازار آن حدود 927 میلیارد دلار برآورد شده است.

آلت کوین چیست؟

پس از موفقیت بیت کوین؛ ارزهای دیجیتال دیگر باهدف رقابت با آن طراحی و وارد بازار شدند. به سایر ارزهای دیجیتال آلت کوین گفته می‌شود.AltCoin در لغت از دو کلمه Alternative و Coin تشکیل‌شده و به معنای سکه جایگزین است. برخی از آلت کوین‌ها عبارت‌اند از: Ethereum، Peercoin، Litecoin، Cardano و EOS.

با وجود ویژگی‌های مشترکی که میان آلت کوین‌ها و بیت کوین دیده می‌شود در برخی جنبه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا عده‌ای از آلت کوین برای تولید «بلاک» یا «اعتبار سنجی از سازوکار اجماع متفاوتی نسبت به بیت کوین» استفاده می‌کنند. این رمز ارزها با ارائه قابلیت‌های جدید و اضافه مانند «قراردادهای هوشمند» و «نوسانات قیمت» سعی دارند با بیت کوین رقابت کنند.

از آنجایی ‌که آلت کوین‌ها برگرفته از بیت کوین هستند، قیمت آن‌ها نیز از بیت کوین پیروی می‌کند. با این‌ حال، کارشناسان فکر می‌کنند که با بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و توسعه بازارهای جدید در آینده، حرکت قیمت آلت کوین‌ها مستقل از سیگنال‌های معاملات بیت کوین خواهد شد.

در حال حاضر ارزش کل ارزهای دیجیتال حدود 5/1 تریلیون دلار است و بیت کوین 60% از ارزش کل بازار را در اختیار دارد.

 

بلاک چین و فناوری به‌کار رفته در آن

بلاک چین به معنای زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. اطلاعات در بلاک‌های مجزایی ذخیره‌شده و پس از پر شدن، به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه و متصل می‌شود. به‌این‌ترتیب اطلاعات به ترتیب زمانی به یکدیگر متصل می‌شوند. درواقع می‌توان گفت بلاک چین نوع خاصی از پایگاه داده‌ است و تفاوت اصلی آن با یک پایگاه داده معمولی نحوه ذخیره اطلاعات در آن است.

جالب اینجا است که می‌توان اطلاعات مختلفی را در بلاک چین ذخیره کرد؛ اما تاکنون رایج‌ترین کاربرد آن، استفاده به‌ عنوان دفتر معاملات بوده است. بلاک چین از متدهای سازمان ‌یافته‌ای برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های معاملاتی استفاده می‌کند و از بخش‌های اساسی بسیاری از رمز ارزها است.

در بیشتر ارزهای دیجیتال از بلاک چین به‌ صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود. بنابراین، داده‌های وارد شده – یعنی همان اطلاعات تراکنش‌ها – در این نوع بلاک چین‌ها‌ غیر قابل ‌حذف و ویرایش هستند. در واقع، همه اطلاعات یا معاملات، به‌ صورت دائمی در آنها ثبت می‌شود و برای همه افراد، قابل ‌مشاهده هستند.

برخی از کارشناسان باور دارند که بلاک چین و فناوری‌های مرتبط با آن باعث اختلال در بسیاری از صنایع مثلا امور مالی و حقوقی خواهند شد.

 

منظور از ماینینگ ارزهای دیجیتال چیست؟

همان‌طور که تا به اینجا مشخص شد ارزهای رمزنگاری‌شده پول‌های دیجیتالی هستند که مانند سایر ارزهای سنتی (ارز فیات) توسط بانک‌های مرکزی کشورها چاپ نمی‌شوند. تنها راه ایجاد سکه‌های بیشتر و جدید استخراج یا ماینینگ آن‌ها است.

هر بار که رمز ارزی خریدوفروش می‌شود، اطلاعات مربوط به معامله در بلاک چین ذخیره می‌گردد. بنابراین سابقه همه تراکنش‌ها در بلاک چین وجود دارد؛ اما برای آنکه تراکنش‌ها و معاملات انجام ‌شده معتبر باشند، باید درستی آن‌ها توسط کاربران دیگر شبکه – یعنی همان ماینرها – تایید شود. فرایند تایید تراکنش‌ها از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند و باعث یکپارچگی شبکه می‌شود.

ماینینگ رمز ارز، فرایندی است که در آن پس از تایید تراکنش‌ها و انجام محاسبات ریاضی (هش) از طریق رمز ارز بومی بلاک چین، به ماینرها پاداش داده می‌شود.

در برخی موارد تعداد کل ارزهای دیجیتال یک بلاک چین محدود است و همین موضوع باعث حفظ و افزایش ارزش رمز ارزها می‌شود. مثلا تعداد کل بیت کوین‌های بلاکچین بیت کوین، 21 میلیون BTC بوده و تاکنون نزدیک به 19 میلیون آن استخراج ‌شده است.

 

مبادلات و امنیت ارزهای دیجیتال

برای خرید، فروش و مبادله ارزهای دیجیتال لازم است در کنار آموزش ارز دیجیتال و یادگیری نحوه کارکرد آن‌ها از روش‌های ذخیره‌سازی و مبادلات آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

کیف پول چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟

کیف پول ارزهای دیجیتال، راهی برای ذخیره و بازیابی رمز ارزها است. شاید شیوه ذخیره رمز ارز در کیف پول را مانند ذخیره‌سازی فولدرهای موجود در کامپیوتر تصور کنید؛ اما در حقیقت، اطلاعات ذخیره ‌شده در کیف پول به محل رمز ارز شما در بلاک چین اشاره دارد.

کیف پول دیجیتالی می‌تواند یک دستگاه فیزیکی، نرم‌افزار، اپلیکیشن، وب‌سایت آنلاین یا همان سرویس ارائه ‌شده توسط صرافی‌های مبتنی بر رمز ارز باشد.

انواع کیف پول دیجیتالی و آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

  1.  کیف پول گرم:

مانند سایر نرم‌افزارهای موبایل و کامپیوتر قابل دانلود بوده و مستقیم به اینترنت متصل می‌شود.

مزایای کیف پول گرم:

    • کیف پول گرم رایگان است و برای انجام معاملات روزانه گزینه مناسبی است.
    • معایب: به دلیل اتصال مستقیم با اینترنت درخطر حمله سایبری و هکرها قرار دارد.
    • انواع: کیف پول دسکتاپ، موبایل و وب (صرافی‌ها).
    • مثال: کیف پول موبایلی:Trust wallet، Bitcoin Wallet، GreenAddress، Atomic Wallet، BitPay
    • کیف پول دسکتاپ: Atomic wallet، Bitcoin Core، BitPay، Electrum و Exodus
    • کیف پول وب‌سایت (صرافی): Coinbase، Binance و…
  1. کیف پول سرد:

کیف پول سرد یک وسیله کوچک، قابل‌حمل و شبیه به USB است. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در آن بارگیری و حمل کنید.

مزایای کیف پول سرد:

  • بهترین گزینه برای ذخیره طولانی‌مدت دارایی‌های ارزهای دیجیتال است، چراکه دارایی‌ها به‌صورت آفلاین ذخیره‌شده و خطر هک وجود ندارد.
  • معایب: کیف پول سرد قیمت نسبتاً بالایی دارد. امکان مفقود شدن آن نیز وجود دارد.
  • مثال: شرکت Trezor باقیمت 60 تا 200 دلار و شرکت Ledger با حدود قیمت 60 تا 120 دلار.

 

نحوه استفاده از کیف پول دیجیتالی

کیف پول ارز دیجیتال با ذخیره کلیدهای خصوصی و عمومی امکان خرید ارزهای دیجیتال را برای معامله‌گر فراهم می‌کند. شما با کلید خصوصی کیف پول می‌توانید به‌ حساب خود دسترسی پیدا کرده و معامله کنید یا اینکه رمز ارزهای خود را به یک نوع رمز ارز دیگر یا ارز فیات تبدیل کنید.

زمانی که می‌خواهید رمز ارزی را خریداری یا به هر نحوی دریافت کنید باید ابتدا آدرس منحصر به‌ فرد ترکیبی از حروف انگلیسی (بزرگ و کوچک) و اعداد صادر شده توسط کیف پول را به فرد فرستنده وجه ارسال کنید.

در واقع، آدرس کیف پول دیجیتالی مانند شماره ‌حساب بانکی شما در دنیای حقیقی عمل می‌کند. به همین دلیل همان‌طور که انتشار شماره ‌حساب بانکی خطری ندارد، ارائه آدرس کیف پول دیجیتالی برای انجام فرایند انتقال وجه ضروری است و خطری برای امنیت دارایی شما ایجاد نمی‌کند.

آیا ارزهای دیجیتال امن هستند؟

بلاک چین با داشتن فناوری پیچیده و فنی کار را برای هکرها دشوار و تقریباً غیرممکن کرده است. با استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های رمزنگاری مانند رمزگذاری منحنی بیضوی، توابع هش، جفت کلید عمومی و خصوصی از اطلاعات بلاک چین و ورودی‌های بلاک محافظت می‌شود.

اما الگوریتم اصلی امنیت بلاک چین «Proof of Work» یا اثبات انجام کار است که معمولا آن را با عنوان «POW» می‌شناسند. «POW» الگوریتم اصلی اجماع در شبکه بلاک چین است که از آن برای تایید تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید در زنجیره بلاک چین استفاده می‌شود.

الگوریتم «POW» بر پایه محاسبات پیچیده ریاضی بنا شده است. این محاسبات پیچیده توسط کامپیوترهای قدرتمند (ماینرها) انجام‌ می‌شود و با حل محاسبات از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

الگوریتم دیگری که در تامین امنیت بلاک چین دخیل است «Proof of Stake»  یا «اثبات سهام» نام دارد. برخی از بلاک چین‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌ شده‌اند که کاربران می‌توانند با خرید بخشی از رمز ارز بومی بلاک چین بخشی از سهام شبکه را خریداری کنند.

این افراد، سهام خریداری‌ شده را به شبکه اختصاص می‌دهند و بر اساس ارزش سهام و مدت‌زمان مسدود شدن آن در شبکه از طریق شرکت در فرایند تایید تراکنش‌ها، پاداش دریافت می‌کنند.

علاوه بر امنیت بالای فناوری بلاک چین، انجام تراکنش‌ها به یک فرایند احراز هویت دوعاملی نیاز دارد.

مثلا برای شروع معامله ابتدا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و پس ‌از آن باید کد امنیتی ارسال ‌شده به ایمیل یا خط تلفن همراه را وارد کنید.

برای حفظ امنیت دارایی‌‌ها باید سیستم احراز هویت دوعاملی کیف پول خود را فعال کرده و از رمز عبور مناسب استفاده کنید. گذشته از این نباید رمز عبور و کلیدهای خصوصی و عمومی خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم که در جایی امن از آنها نگهداری کنید.

امنیت کلیدهای خصوصی بسیار مهم است. چون هر کسی با دسترسی به کلید خصوصی می‌تواند به پول ذخیره شده در کیف پول دیجیتالی شما دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را به آدرس کیف پول خود منتقل کند.

یادتان باشد که در بازار ارزهای دیجیتال، هر سرمایه‌گذار مسئول محافظت از دارایی خود است. به این معنا که به دلیل عدم وجود نهاد رسمی پشتیبان، در صورت سرقت یا گم شدن ارز دیجیتال، مسئولیت آن، گریبان شخص شما را می‌گیرد.

  • مهدی میرزایی
  • ۰
  • ۰

بیت کوین به عنوان جایگزینی مناسب برای طلا، جایگاه ویژه ای را میان سرمایه گذاران حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. با وجود این که صدها سال از پیدایش طلا گذشته است اما بیت کوین توانسته طی یک دهه به جایگاهی بالاتر از جایگاه طلا دست پیدا کند. در این مقاله به مقایسه ویژگی های طلا و بیت کوین می پردازیم تا دلایل جایگزین شدن بیت کوین با طلا و علاقه افراد به سرمایه گذاری در این بازار را بررسی کنیم. جهت مقایسه طلا و بیت کوین، بررسی 5 شاخص که شامل ارزندگی، محدودیت منابع، تقاضا، پشتوانه بودن و کاربرد است که می تواند اطلاعات شفافی را ارائه دهد. در ادامه به شرح مفصلی از این موارد می پردازیم.

معیارهای مقایسه طلا و بیت کوین(چگونه معاملات آپشنز انجام دهیم)

1- ارزندگی

ارزندگی یکی از معیارهای مقایسه طلا و بیت کوین است. از زمان پیدایش طلا، این کالا به عنوان یک دارایی بسیار با ارزش و قابل مبادله در معاملات مورد توجه مردم و تجار بوده است. با گذشت سالها از زمان پیدایش طلا، همچنان امروزه در بخش های تجاری، پزشکی و صنایع کاربرد فراوان دارد که ارزندگی آن را همچنان حفظ کرده است. ویژگی های بیت کوین از جمله قابلیت مبادله بدون محدودیت های زمانی و مکانی بسیار، امنیت بالا، کم هزینه و سریع بودن است که سبب شده این ارز دیجیتال ارزندگی بسیار بالایی را داشته باشد.

در مقایسه ارزندگی طلا و بیت کوین می توان به این مورد اشاره کرد: در سال 2017 برای اولین بار قیمت یک بیت کوین از قیمت یک اونس تروا طلا بیشتر شد. با توجه به بازدهی بالای بیت کوین، حتی سرمایه گذاران سرسخت و با سابقه طلا به ارزندگی بالای بیت کوین پی برده اند و آن را جایگزینی برای سرمایه گذاری طلا انتخاب کرده اند. برای مثال در کشور هند که از بزرگترین دارندگان طلا در جهان هستند، حرکت گسترده سرمایه گذاران از طلا به بیت کوین به قدری بود که میزان سرمایه گذاری آنها در بازار کریپتوکارنسی از 200 میلیون دلار به 40 میلیارد دلار رسید.

2- محدودیت منابع 

نه تنها منابع طلا محدود هستند، بلکه منابع برخی ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نیز با محدودیت روبرو هستند. این محدودیت موجودی، تاثیر به سزایی بر روی میزان تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت آنها دارد اما تفاوت این محدودیتها در شفافیت آن می باشد. هیچ آمار دقیقی از میزان طلای باقی مانده در جهان وجود ندارد اما میزان محدودیت بیت کوین شفاف است (21 میلیون توکن) و ذخیره بیت کوین تا سال 2140 به پایان می رسد و بعد از آن بیت کوین جدیدی ایجاد نمی شود.

در مورد طلا حتی این احتمال وجود دارد که در سایر سیاره ها بتوان آن را استخراج کرد. علاوه بر محدودیت منابع، محدودیت دسترسی نیز از وجه تمایز طلا و بیت کوین محسوب می شود. برخلاف سیستم های سنتی، که برخی از افراد به آن دسترسی ندارند، برای دسترسی به بیت کوین در سراسر جهان امکاناتی فراهم شده تا بتوانند بدون هیچ هزینه ای به مبادلات بپردازند.

3- کاربردها

یکی دیگر از معیارهای مقایسه طلا و بیت کوین، کاربردهای آن در بازار است. از جمله مزایا و کاربردهای طلا می توان به حفاظت از دارایی ها در برابر تورم اشاره کرد. نگهداری طلا در مواقعی که اقتصاد در حالت تورم قرار دارد، از ذخیره پول های کاغذی منطقی تر و سودآورتر می باشد. 

بیت کوین سه کاربرد اصلی و مهم دارد که عبارتند از: پرداخت، سرمایه گذاری، نقل و انتقال پول

پرداخت: افراد می توانند در شبکه غیرمتمرکز بیت کوین، بدون طی کردن فرآیندهای افتتاح حساب، از طریق بیت کوین پرداخت های خود را بدون کنترل شدن از سوی نهادی انجام دهند. از بیت کوین برای خرید هر چیزی حتی قهوه استفاده می شود.

سرمایه گذاری: سرمایه گذاری در بیت کوین به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت امکان پذیر است که عمده سرمایه گذاری بیت کوین در معاملات کوتاه مدت و روزانه می باشد.

نقل و انتقال پول: بیت کوین یک راه برای انتقال پول در داخل کشور و حتی خارج از کشور می باشد که در زمان تحریم ها بیش از پیش اهمیت و سودمندی خود را نشان می دهد. همچنین کارمزد کم و سرعت بالا در این روش، انتقال پول را به صرفه تر از سایر روش ها تبدیل کرده است.

در رابطه با بیت کوین می توان گفت به دلیل محدودیت منابع، یک دارایی کاملا عاری از تورم محسوب می شود.

4- تقاضا

با توجه به مزایای بسیار زیاد بیت کوین، قانونی شدن، پذیرش جهانی و محدودیت منابع، تقاضا برای آن روز به روز افزایش می یابد و در نتیجه این افزایش تقاضا، قیمت آن نیز رو به رشد می باشد. محدود بودن منابع طلا و ارزش آن در حفظ سرمایه نیز سبب شده که تقاضا برای طلا نیز با گذشت سالها از زمان پیدایش آن همچنان ادامه داشته باشد و حتی افزایش پیدا کند.

5- پشتوانه

پشتوانه نیز یکی از معیارهای مقایسه طلا و بیت کوین محسوب می شود. تقاضای جهانی علاوه بر اینکه پشتوانه طلا می باشد، پشتوانه اصلی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین نیز به حساب می آید و می توان گفت تا زمانی که میزان تقاضا برای بیت کوین و طلا بالا باشد، امکان رشد قیمت برای آنها وجود دارد. طلا را می توان پشتوانه با سابقه ای برای ارزهای سنتی معرفی کرد اما در حال حاضر بیت کوین به عنوان پشتوانه دارایی های دیگر شناخته نشده است.

مقایسه چند شاخص دیگر

تاریخچه

یکی دیگر از موارد مقایسه طلا و بیت کوین تاریخچه این دوست. بیت کوین تاریخچه محدودی به عنوان ذخیره ارزش دارد و تنها در سال 2009 ایجاد شده است. طلا برای حداقل 5000 سال و به احتمال زیاد شاید 7000 سال به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گرفته است.

 مقاومت در برابر تقلب

طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی، احتمال تقلب و یا کم شدن میزان خلوص در آن وجود دارد، با این که امکان فاسد شدن فلز، رد کردن طلای تقلبی و دزدی طلا امر آسانی نیست. در مورد امنیت بیت کوین می توان گفت که مبتنی بر فناوری بلاک چین است و امکان تقلب در آن وجود ندارد.

قابلیت و هزینه های جا به جایی

یکی دیگر از معیارهای مقایسه طلا و بیت کوین معیار هزینه و جا به جایی است. هزینه جابه جایی طلا از مکانی به مکان دیگر بسیار سنگین و تامین امنیت برای آن بسیار دشوار است، به خصوص اگر میزان طلا زیاد و فاصله بین مبدا و مقصد طولانی باشد، در حالی که می توان مقدار زیادی بیت کوین را به وسیله تلفن همراه به دورترین نقطه در سریع ترین زمان ممکن ارسال کرد.

غیرمتمرکز بودن

برخلاف طلا که استخراج و قیمت گذاری آن تحت نظارت و کنترل دولت‌ها می باشد، بیت کوین غیرمتمرکز است و همین موضوع باعث شفافیت و تقاضای بیشتر برای ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین شده است.

تقسیم پذیری

میزان تقسیم پذیری بیت کوین در برابر طلا بسیار بیشتر است در حالی که یک بیت کوین قابل تقسیم به 10,000,000 ساتوشی می باشد و می توان آن را به راحتی مبادله کرد اما خرید و فروش یک سوت طلا به عنوان کوچک ترین واحد طلا امکان پذیر نمی باشد.

نقدینگی

در رابطه با نقدینگی یا Liquidity هم بیت کوین و هم طلا به راحتی قابلیت تبدیل شدن به یک دارایی دیگر را دارند و می توان آنها را حتی با ارزهای فیات نیز تبادل کرد.

عاری از سانسور

هیچ نهادی (از جمله توسعه دهندگان یا ماینرها) هیچ تاثیر ناروایی بر بیت کوین کاربران ندارد. به این ترتیب، بیت کوین در برابر سانسور مقاوم است و چون پروتکل غیرمتمرکز است، مشمول تقاضا یا محدودیت های شرکت ها یا دولت های بزرگ نیست. اما دولت ها مالکیت طلا و انتقال طلا را در طول تاریخ محدود کرده اند.

نوسانات

یکی از معایب بیت کوین نوسانات شدید و گاهی غیر قابل پیش بینی آن است که باعث شده به عنوان یک دارایی نا امن برای سرمایه گذاران ایجاد نگرانی کند. همین نوسانات شدید قیمت، باعث شده طلا به یک دارایی ایمن تری نسبت به بیت کوین تبدیل شود.

دوام

بیت‌کوین نه نابود می‌شود و نه از بین می‌رود. تا زمانی که شبکه زنده بماند، زنده می‌ماند، که با توجه به غیرمتمرکز بودن شبکه، نابودی بیت‌کوین را بسیار سخت می‌کند. وقتی طلا را با بیت‌کوین مقایسه می‌کنیم، هر دو بادوام هستند.

نتیجه گیری

از آنجایی که بیت کوین علاوه بر دارا بودن اکثریت مزیت های طلا، مزایای منحصر به فرد خود را نیز دارا می باشد به آن طلای دیجیتال نیز گفته می شود اما با توجه به ناشناخته بودن بازار ارزهای دیجیتال، طلا همچنان برای افراد کم ریسک و محافظه کار و بیت کوین برای افراد ریسک پذیر توصیه می شود و نمی توان به طور قطعی در باره این که کدام یک برتری کامل دارند، اظهار نظر کرد.

  • مهدی میرزایی